Primark gondolat

Mai napra egy szösszenet, amit egy Facebook poszt ihletett, Parádi Gabriella oldalán. Megosztott egy képet, amit a Budapesten a Háda, angol használtruha üzletben készített. #minekmentoda tagolással. Íme:

Az első gondolatom a fotóhoz: még, anno, mikor Magyarországon éltem én is vásároltam turiban Primark címkéjű ruhákat. És totál abban a hitben éltem, hogy ez valami angol menő márka. Londonba kerülésem második hónapjában pedig ajánlást kaptam a Primark-ra, mint olcsó tömegruhára. Az üzletük Kingston városrészben kívülről nagyon tutinak tűnt, s még volt is bennem egy kis para, hogy egyáltalán én megengedhetem-e ezt magamnak. Majd az üzletet felfedezve rájöttem, hogy ez tényleg olcsó és jobb minőségű, mint valami kínai gagyi. (De csak kicsivel.)

Az első londoni éveimben sok mindent vettem náluk, majd idővel elpártoltam tőlük. Egyszerűen elegem lett az állandó tömegből, ami minden Primark üzletben hömpölyög. Mert itt annyira olcsó kategória esik, hogy veszik mint a cukrok, minden egyes ruhadarabjukat. Ám a minőség sokszor silány. Mármint fash fashion és úgy van kivitelezve, hogy pár hónap alatt szétesik, kinyúlik vagy elkopik. Egy Primark 6 fontos cipőt 3 hónap alatt elpusztítottam anno. Még az is megfordult a fejemben, hogy a testtartásomnak is rossz. A Primark farmerok 6-12 hónap után szétkoptak a combon között, s újra venni 10-12 fontos nadrágot nem poén. Lehet, hogy olcsó, de gyakoriságra leosztva nem gazdaságos. Hasonló az öv tapasztalom is, a 3 fontos darab nem bírta fél évig se. Majd úgy döntöttem, hogy veszek egy normális bőr, minőségi darabot és 2,5 év után is tökéletes.
Farmerokkal kapcsolatban. Miután egy-egy szezonális leárazáson végigmentem, mint a Dorothy Perkins üzlete egyik januárban, s 15 fontért tudtam náluk farmert venni. Ami 2 év után sem kopott szét a combon között, végleg rájöttem, hogy a Primark nem éri meg.
Sőt. Nagy Sainsbury és Asda üzletek mellett éltem az elmúlt években, ha kellett valami gyorsan, inkább beugrottam oda. Az Asda Primark áron kínálja a George márkájú ruházati termékeit, ám a minőség látványosan jobb. A farmer nagyon jól bírja. Primarkkal ellentétben náluk nem taposnak el a vásárlók, nem kell fél órát a kasszánál sorban állnom, s utaznom sem kell érte, mert nekem helyben van. Végleg otthagytam a Primark üzletet és évente véletlen egyszer, tényleg ha éppen elsétálok egy előtt és nincs tömeg, talán beugrom és van 5 percem arra, hogy vegyek trikót mondjuk. Mert mást már tényleg nem veszek náluk. Nem éri meg a minőség – használati idő – ár – érték arányban az üzlet.

A mostani cikkem ‘tanulsága’, hogy érdemes a neten megnézni a Háda üzletben járva, hogy pontosan milyen márkát is akarnak jó áron rásózni a szegény magyarra. A George, Tu, F&F, Primark, Pep & Co (a Poundland cég ruházati ága) stb címkézett termékek nem a cool, menő és puccos angol márka osztályozás alá esnek. Ezek a ruhadarabok pár fontos áron mennek itt, s teljesen felháborítónak tartom, hogy használtan, Magyarországon drágábban akarják eladni, mint valaha is a teljes ár az itteni üzletekben.

Az elmúlt években, mikor angol ismerőseimnek meséltem, hogy tonnaszámra megy angol adományozott ruha Magyarországra, csak néztek rám. Tényleg? Mert a jóhiszemű emberek itt, mikor leadják a nem kívánt cuccukat ingyen valami gyűjtőponton, kihelyezett konténerben, nem azért teszik, hogy ebből valaki gazdagodjon és csodás profitot termeljen.
Egyébként a használtruha piac az elmúlt 10 évben hanyatlóágban van. Az különbözőek weboldalak, Facebook csoportok, appok (mint Vinted) arra épültek ki, hogy a nem gagyi, márkásabb, nem kívánt ruhákat az emberek el tudják adni. Szóval ha valakinek mondjuk van egy £35-os kétszer használt nyári ruhája, akkor miért adná el, ha £20-ért két kattintást követően meg tudja hirdetni, eladni és pénzt visszakapni. A turikba egyre inkább a “márkátlan” ruhák jutnak csak. Ki akar egy használt, egykori £6-os felsőért hirdetést feladni. Vagy éppen, ha el is jut egy-egy jobb ruha a turiba, olyan áron kínálják, hogy újonnan kerül valami hasonló kategória annyiba. Ezt angol charity (jótékonysági) boltok személyes tapasztalata alapján mondom.

10 éve nem élek otthon, fogalmam sincs, hol lehet és jókat vásárolni manapság Magyarországon. Kérlek ezt vegyétek figyelembe. Természetesen nincs azzal semmi baj, sőt, ha valaki Hábába jár ruhát vásárolni, csak ne nézzék már hülyének a magyart. Ne akarjanak túlárazva eladni valami gagyi angolt cuccot. Ennyit kérnék tőlük.