Kalifornia – Disneyland: Egy nap az álomvilágban

Folytatom az amerikai nyaralásos beszámolómat. Az utolsó cikkeket hónapról hónapra fogom már írni.
Következzen most a Disneyland, az egyik személyes kedvencem. Nem azért volt kedvenc, mert szerelmes lettem a mesevilágba, hanem mert iszonyatos nagy álmom teljesült eljutnom oda. Már a repjegy foglalásának pillanatában tudtam, hogy Kalifornia – Disney biztosan nem fog kimaradni.
Presztízskérdés volt számomra, egy bizonyítás önmagam számára. Gyerekként egy osztálytársam nagynénje járt a parkban és az osztálytársamnak hozott egy Mickey egér formájú ceruzát. Megbabonázva néztem az íróeszközt, mintha egy harmadik bolygóról került volna közénk. Ohh, micsoda nagy dolog! Egy eredeti Disney termék. Soha, egészen a repjegy vásárlásának pillanatáig, még csak álmodni sem mertem volna arról, hogy egyszer nekem is lesz saját, Disneylandben vásárolt ceruzám.
Egy kimondatlan kérés teljesült január 2-án.

0011-Disney-Land-California-map

Disney park alaprajz

A Disneyland Kalifornia felülmúlja minden képzeleted. Egy különálló, önálló állam nagyjából, ami egy városnyi területen fekszik.
1955 júliusában nyitotta meg kapuit a nagyközönségnek. 60 éves lesz egy hónap múlva. Érdekessége, hogy ez az egyetlen park, aminek építését Mr. Disney személyesen felügyelte. Az ötlet pedig onnan jött, hogy szeretett volna egy olyan helyet, amit fiatalok és felnőttek is élvezni tudnak. Saját lányával tapasztalta meg, hogy mennyire korlátozottak a lehetőségek a szórakozásra. A körhintán kívül nem volt semmi komolyabb.

Érdekesség, hogy a park miatt a 101-es főutat (El Camino Road) 2 sávval bővítette a Kaliforniai állam, mert kalkuláltak a várhatóan erősebb forgalommal.

disney 1

A Disneyland nyitása ’Fekete napként’ vonult be a történelembe. A tömeg miatt közlekedési dugó alakult ki, fellépők elkéstek, miközben váratlan hőség is tombolt. A park nem gondoskodott a látogatók ivóvízellátásról a +38˙C megléte mellett. Disneyt a Pepsi szponzorálta, így valószínűleg az eladást akarták növelni az ingyen vízosztás helyett. Továbbá a frissen aszfaltozott talaj megolvadt és az emberek cipői megsüllyedtek benne. Délutánra pedig gázszivárgás miatt evakuálni is kellett a park egy részét.
Másnapra már hajnali 2-től gyülekeztek az emberek. Ilyenkor gondolkozom el, hogy 2014-ben sátrazni az Apple előtt igazából nem újdonság. Már az 1950-es években a Disneylandért képesek voltak az amerikaiak hasonlóra. 50 ezer látogató volt aznap.

Az 1960-as években Disney-et kritika érte a fekete emberek alacsony foglalkoztatása miatt.
1990-es években újabb nagyszabású bővítés kezdődött. Megnyíltak a Disneyland Hotelok – Resorttá emelkedik a hely, illetve a Vidámparkot (Adventure land) is megépítik. Plusz elkészült a bevásárló utca, az éttermek, boltok. Innentől már hivatalosan Disney District (kerület) a komplexum neve.

2015-ben 10 sávos bekötőút visz a kerület bejáratához. Reggel 10-re beállt az egész. A bejáratnál pedig egy 6 szintes, összesen 10.250 férőhelyes parkolóház fogadott.
Itt egy elektromos kisbusz várta a látogatókat, ami továbbvitt minket a Disneyland park bejáratához.

disney 3„A legboldogabb hely a Földön”
Beléptem és azt mondtam: viszlát valóság, én most álomvilágban utazom egy kicsit és nem vagyok hajlandó tudomást venni arról, ami kívül van.
Bent töltöttem 8 órát és azt állítom, hogy a lehetőségek 5%-át sikerült kihasználtam. Elképesztő embertömeg hömpölygött az év második napján. Voltak olyan látványosságok, ahova 120 perces volt a várakozási idő. Én Mickey egérrel és a hercegnőkkel akartam találkozni főleg. 60 illetve 50 percet várakoztam azért a fél percért, amit velük tölthettem, míg a fénykép elkészült rólam. Talán feltehetitek kérdést: normálisak vagyunk? Egy plüssruha mögé bújt valakivel való fotóért várakozunk… A Disney megbabonázta az embereket.disney 4

És higgyétek el, én voltam a legkisebb rajongó aznap. A vendégek többsége Mickey – Minnie egeres pólóban, sapkában, fejdíszben volt. Sőt valakin az egész ruha szett Disney volt, sőt még a gyerekük babakocsi huzata is Mickey-es volt.

Már az elején láttam, két lehetőségem van. 1: körbesétálom az egész – baromi nagy területet és kívülről megnézem a különböző látnivalókat, vagy 2: két látványossággal való várakozási idővel elcseszem az egész napot. Hát inkább sétáltam, és így sem sikerült mindent felfedeznem.
Összesen 8 különböző téma köré van építve minden a parkban. Pl. Mickey’s Toontown vagy Fantasyland. És még nem is említettem, hogy Disneylandnek saját gőzmozdonya van bent omnibusszal, felső-sínes villamos vonattal, gőzhajóval és saját kis tóval megspékelve. Csak maga az, hogy kivárod a sorod, hogy kipróbálhasd ezeket, elveszi a napod negyedét. Nem kis WOW-t adnak a 96 dolláros belépőért.

disney 2

Legjobban nekem a Main Street USA tetszett, és ezt úgy tisztességesen sikerült is megismernem. Itt volt a karácsonyi parádé felvonulás, aminek időtartalma 40 perc volt! El tudjátok képzelni, mennyi táncos, beöltözött ember, Disney figura és egyebek vonultak fel, miközben csodálatos számok szóltak a mikrofonból. Döbbenet volt, álltam és próbáltam felfogni, hogy itt vagyok.

A Disneyland a pénzköltésről is szól, nem is kicsit. A 96 dolláros napi belépő csak a látványosságokra jó. Ám biztos fogsz enni – inni, ajándékot vásárolni (tucatnyi ajándékbolt van), fényképet készíttetni, egyebek. Gyenge kalkulációval a transzfer busz, a jegy, az ételek és szuvenírek összesen 250 dolláromba (kb 70 ezer Forint) fájtak.  Egyszer vagyok ott és egyszer élünk, ezt a pénzt oda szántam előre.

Szívfájdalmam volt, hogy este 7:30-kor már el kellett jönnöm a fuvar miatt. A híres, naponta ismétlődő tűzijáték este 9 tájban van. Így a legnagyobb durranásról lemaradtam, ami a Csipkerózsika kastélya körül volt.

Egyedül töltöttem az egész napot, de remekül éreztem magam.
Az egyik hostess sráccal el is beszélgettem picit.
Melyik államokból jöttél át ide? – kérdezte. Hát, Európából, 11 órás repülőúttal Londonból – feleltem. Váo és nem félsz, hogy egyedül vagy? – érdeklődött.  Nézd, jó emberek mindenhol élnek, tudok kérdezni, nem találom ezt gondnak – folytattam.  Igazad van, de én akkor sem mernék egyedül pl Londonban utazni – zárta.
(Lehet bután hangzik, de az utazásom előtti napokban elképzeltem, amint egy láthatatlan védőbuborék képződik körülöttem, s szentül hittem, hogy kint egyedül semmi baj nem érhet. Hiszen védve vagyok)

Magamnak emlékbe egy bőr Mickey – Minnie-s karkötőt vettem, amibe a nevem is belegravírozták illetve az évszámot: 2015. Nagyon boldog voltam és nem győztem megköszönni az eladó hölgynek. Ő: Első látogatás? Igen – mondtam. Adok neked egy kitűzőt, várj. Így lettem gazdagabb 1st Visit Disneyland ingyen ajándékkal. Légy kedves és az emberek is kedvesek lesznek, ismét megtapasztaltam.

(Bónusz: Disneylandban nem tudtam wifit befogni :), szórakozni mész, így ne a neten ülj, jól teszik!)

Egy újabb nagy nap volt életemben, amiért hálát adhattam. Köszönöm!

TE MIT GONDOLSZ?!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .