Miami: Tömegközlekedés

Jöjjön most egy cikk Miami tömegközlekedéséről.
Még az ősszel netes keresgélés közben találtam cikkeket, mind hivatalos, mind utazó bloggerek oldalain, akiknek egyöntetűen az volt a véleménye, hogy Miamiban remek a tömegközlekedés. Egyik írás külön kiemelte, hogy Amerikán belül Miamiban található az egyik legjobban kiépített buszhálózat, ami az egész várost lefedi. Bárhova könnyen el lehet jutni.

Ez megnyugtatott ugyan, de még sem hittem nekik 100%-ban. Mert ami egy amerikainak szuper, az egy európainak csak egy gyenge jó – korábban tapasztalataimat alapul véve gondoltam így.

2013-ban a new york-i tömegközeledést sokat szidtam, na. Van, megy, tényleg szépen érint mindent, DE a színvonal, az Londonhoz képest a 10-es skálán a 2-est ütötte meg nálam.
2015-ben Los Angelesben pedig nagyon csalódtam. Tömegközlekedés = nincs tömegközlekedés feeling. Járt ugyan valami busz, de eskü nem éreztem 1. biztonságosnak, 2. szervezetlen volt. Az is szánalmas volt, hogy a reptérről a belvárosba/tengerpartra menő közvetlen, gyors buszjárat nem is létezett. Úgyhogy ment a pénzem taxira, helyi utazási irodáknál pedig csomag árban vásároltam hostel felvétel/visszaút és belépőket a látványosságokhoz. Kocsi nélkül „halott” voltam Los Angelesben! A Warner Bross-ba, Disney  Worldbe autó nélkül esélytelen eljutni…nagyon gáz, ha engem kérdeztek.

newmetromap

L.A metróhálózat (kb 12 millió emberre)

Ja és kedvencem: idegenvezetés alatt megszólalt a vezető „Tudtátok, hogy van metró a városban”. Igen, utána jártam, hogy van metró, ami L.A. kis része alatt fut. Ám ez egy x milliós városhoz viszonyítva csak egy rossz vicc, kérem szépen! Szóval nem tapsoltam örömtől, mert tessék már eljönni egyszer Londonba, majd megmutatom én, mi a metróhálózat és hogyan működik.

tube_map

London metróhálózata (kb 10 millió lakosra)

Tehát korábbi tapasztalatimból kiindulva Miamiban sem bíztam. Ezért foglaltam szállást közvetlenül a tengerpart mellé, mert úgy voltam vele, ha nagyon nyögve nyelős ide-oda menni, legalább a part közel legyen.

miami busz

Miami busz, forrás: internet

Érkezésemet követően már az első napon feltűnt, hogy a turisták is mennek busszal. Ez meg megnyugtató, mert akkor valszeg biztonságos. Az is hamar feltűnt, hogy valóban van busz, több járat is és sűrűn jönnek-mennek. Utána a google-ben lekértem, hogyan jutnék el A-ból B-be, s csodálkoztam, hogy épeszű opciót adott ki. Egy buszt kellett elcsípnem csupán, majd x megállóban átszállni a metróra. Ez szuper! Így elhatároztam, hogy veszek egy heti bérletet $29-ért, s utazgatok majd össze-vissza.
A Miami Beachen az egyetlen bérletárusító hely az egy patika volt a 11. utca magasságában.
Megvettem a bérletet, felszálltam a buszra. Kint 27°c volt, a buszon 19°c. 20 perces utazás után alig vártam, hogy leszállva érezhessem újra a meleget.

Hamar megtanultam, hogy a busz hátsó részébe nem szabad ülni. Hátul ülnek a részegek, a (elnézést) dilisek/hülyék, a csövesek stb. Tényleg! Egyik nap visszaúton egy bácsi ült le mellém a hátsó részben, aki a papírba csomagolt sörösdobozt húzta meg utazás közben, majd elkezdett hozzám beszélni. Látszott rajta, hogy már biztosan ivott x dobozt korábban, mert nem volt teljesen tartalmilag korrekt a beszéde és száját kinyitva bűzlött a sörszagtól.
A busz utasainak összetételét nézve: fele szakadt Miamiban élő ember, fele megszeppent turista volt.
Érdekesség: A leszállásjelző egy madzag, ami az ablakok mellett fut. A madzag meghúzása egy sípoló hangot ad. (Első utazáskor azt hittem az a vészjelző)

metromer

Metromer, forrás: internet

A buszról átszálltam egyik nap a Metromer-re. Hát ez egy tünemény! Abszolút meglepetés volt. Egy kis aranyos kabin az egész, ami Downtown Miami-ban tesz egy kört érintve az üzleti negyedet is. Igazi élmény volt kipróbálni. Színvonalas, egyedi és tiszta, s teljesen ingyenes. A város ajándéka utazni rajta.

Dowtown Miami még most is fejlődik, több építkezés zajlik még. Fél 4-kor, mikor elkaptam a Metromer-t, pont az építőmunkások mentek haza. Szóval x izzadt pasival álltam a kabinban összezsúfolva. Hát nem én lennék, ha nem így időzítettem volna, jót mosolyogtam magamon. Természetesen abszolút nem éreztem magam feszengve, inkább csak szórakoztatott a helyzet.

miami metroszerelvenyKipróbáltam a metrót is. Ami Észak – Dél irányban szeli át Miamit. Korrekt volt a szolgáltatás. Normálisan ki volt írva minden, sőt minden bejárat-kijárat-nál állt egy őr/információs ember, aki készségesen segített. A metrószerelvény meg olyan, mint New York-ban. Egy vékony fémdobozos izé. Az ülések pedig műanyagból voltak huzat nélkül.
Gyorsan hasított, pillanatok alatt eljutottam A-ból B-be.

A 10-es skálán Miami tömegközlekedését 6-ra értékelném. Tetszett, hogy a busz, metró jól össze volt hangolva. Tetszett, hogy tiszta. Nyugodtan mertem használni, biztonságosnak éreztem.
Nem tetszett, hogy a légkondi 19°c-ra volt állítva. Ha a városban kéne élnem sapka és kabát jól jönne az utazáshoz. Nem tudtam felfogni, hogy miért kell ennyire utálni a meleget, s hűteni nyakra-főre.
Rossz élményem nem volt, csak tényleg nem szabad hátra ülni a buszon.

U.i.
Miami tömegközlekedés hivatalos oldala: http://www.miamidade.gov/transit/
A buszon egy utat készpénzben is lehet fizetni.
A reptérről van közvetlen gyors járat Miami Beachre is $2,65-ért!

TE MIT GONDOLSZ?!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .