Brooklands Múzeum – A concorde otthona

Egy ismerősöm meet up eseményt szervezett a busz múzeumba, Weybridgebe, még tavaly. Végül egy Concorde géppel is találkoztam.

Minden ott kezdődött…, hogy elolvastam Agassi könyvét, az Opent. Többször előjött az önéletrajzban a Concorde. „És akkor Európába Condordeval repültem”. Csak nem sétáltam el ez mellett, s Wikipédián olvastam a járműről, majd youtuben néztem videóket. Ezek után tényleg véletlen lenne, hogy belebotlottam egy ilyen gépbe? Aligha. Tudattalanul bevonzottam, biztosra veszem.

December 3-án időben keltem vasárnap. Az ismerősömmel a vonaton találkoztam, mert különböző megállókban szálltunk fel. Kissé fáradt voltam, s az idő is tök szürkének ígérkezett. Ismerősöm megjegyezte, hogy 2 múzeum van egymás mellett, a belépőt egybe kell venni. Rendben.
A vonatról leszállva a vasúti sínnel párhuzamosan haladtunk a helyhez. Egyszer csak kirajzolódott pár repülő a szemem előtt. Nézd már! Itt repülők is vannak. Nem is annyira unalmas már ez a busz múzeumi nap.
Az meg már tényleg meglepetés volt, hogy a bejáratnál a következő tábla fogadott: Welcome to Brooklands – the home of Concorde. Megvettem a 14 fontos belépőjegyem, s a pénztáros mondta, hogy a Concordera külön 5 font lesz a jegy, ha fel akarunk menni. Én fel akarok menni rá, az nem kétséges – megjegyeztem. Benti részen kifizettük a plusz pénzt, s egy akkor indult csoporthoz csatlakoztunk.
A repülőt bárki megnézheti kívülről, de felmenni rá az tényleg 5 font. Piti összeg azért, hogy egy ikonikus gépet belülről is megszemlélhettem.

Az idegenvezető hölgy tömören elmesélte, hogy miért is fontos és merre-hogyan van ez a repülő. A valaha épített leggyorsabb utasszállító repülőgép, ami világrekordokat állított fel. Felszállását egy hangrobbanás követte. A gép a hangsebesség 2x-vel volt képes hasítani a levegőben. (2500 km/óra). London – New York távot egyszer megtette 2 óra 52 perc alatt. stb.
És, hogy a gép miért különleges még pluszban itt Weybridgeben? Egész véletlen itt gyártották a gép bizonyos részeit. Azta! – már megint kis „csodára” bukktam – mosolyogtam.
Milyen volt a fedélzeten? A belmagasság kicsi. Az utasok csak elől tudtak felszállni, mert a hátsó feljáró az a raktérbe vezetett. A Concorde belsejében egy szinten volt az utas és csomagok. Nagyon sok és nagy csomagot amúgy képtelenség lett volna tárolni. Az utasok főleg pénzes üzletemberek, hírességek, sportolók voltak, s nem 3-4 nagy bőrönddel mászkáltak.  Az utazás végén egy oklevelet kapott mindenki anno, így ezt a hagyományt megtartva én is kaptam egyet, bár én nem is repültem vele igazából.
A gép belsejében egy szimulátoros utazást azért kipróbálhattunk. Az LCD kijelzőt nézve elképzelhettük, hogy felszálltunk. A pilóta bemondta a hangosban, hogy mikor – mi történik, mikor érjük el a hangsebességet stb. Élménynek, élmény volt. A végén pedig a pilóta fülkébe is bekuksizhattunk. Annyit kapcsolót, gombot, bizergálni való izé nem láttam még egy helyen. Olvastam, hogy kivonása előtt a Concordenak nagy hátránya volt a számítógépes vezérlés hiánya. (pilótákat képezni teljesen manuális vezérlésre, sokkal költségesebb és hosszabb idő)

Brooklandsról még tudni kell, hogy anno az első világháború előtt autóversenyeket tartották az erre külön épített pályán, aminek egy pici szakasza ma is megtekinthető. (Mint ma Silverstone kb.) A múzeumnak van versenyautó részlege, ahol nagyon régi versenyautókat és nem annyira régi Forma 1-es járműveket is meg lehet tekinteni.

A világháborúban a repülőgép fejlesztés, tesztelés és építés egyik fontos helyévé vált. A háborúk között pilótakiképző és gyakorló helyként üzemelt. Majd a második világháborúban a repülőgépgyártás elérte a fénykorát. A mai múzeum területén lévő hangárban gyártották a híres Hurricane bombázokat és tervezték a Wellington repülőket.
Ismét egy olyan helyen jártam, ami a történelem részét képezi. Ha lett volna egy időgépünk, s ottlétünk alatt visszamehettünk volna pl. 1940-be, a saját szemünkkel láthattuk volna az aktív termelést.

A repülők mellett meg ugye volt a buszrészleg. De ennyi szépséges gép mellett, már a buszok nem is számítottak. Ahogy meg ismerősöm mondta, eljöttünk egy busz múzeumba és találtunk egy Concordet. 🙂

Egyéb említésre méltó kiállított jármű: egy VC 10-es, egykori magáncélt szolgáló gép, ami az Oman szultánjának tulajdonában volt.

A múzeum honlapja: https://www.brooklandsmuseum.com/
Londonból az SWR vonattársaság járataival könnyen elérhető.(Weybridge állomás)

Reklámok

TE MIT GONDOLSZ?!

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s