Véleményem: Ízek, imák, szerelmek

izek-imak-szerelmek

libri.hu

Szeptember hónapban elolvastam és megnéztem az Ízek, imák, szerelmeket.
Minden ott kezdődött, hogy valamiért azt akarta a Big Magic könyv, hogy megvegyen. Megvettem, s feltűnt, hogy Elizabeth Gilbert tucatszor emlegeti a bestseller művét. Én pedig semmit sem tudtam az Ízek, imák, szerelmekről. Csípőből elutasítottam korábban, mert nem volt szimpi. Most azonban kénytelen voltam, időt szánni rá. 🙂

Picit furcsa volt kezembe venni a könyvet, mert bakker ez már egy 10 éves kiadás. 2006-ban publikálták. Pont ezért nem is szabad egy 2016-os ember szemével nézni, mert azóta sokat változott a világ. Anno, ez a történet szokatlan volt. Egy nő nyíltan leírta, hogy nem volt jó a házassága, nem akart gyereket és elvált (úgy, hogy a pasié lett a vagyon). Utána pedig, hogy sebeit gyógyítsa egy évig utazott, 3 országban megfordult.
A legdurvább, hogy kimondta 10 éve, mint feleség: Nem akarok gyereket.
Ma, 2016-ban Magyarországon ez még mindig nem elfogadott…nagyon nem. 

A könyv elején nem tetszett, hogy valaki ennyit képes rinyálni. Igen, sírni-ríni, mintha neki menne legrosszabbul az élete a világon. Megértettem, hogy a házassága kezdett kihalni, de ennyi. Nem egy olyan feleség volt ő, akit bántalmaztak, aki gyerekkel volt kénytelen nincstelenül menekülnie az ütlegelő férj elől.  Sőt, Gilbert már anno is ismert volt írói körökben, biztos és egzisztenciális állással rendelkezett. Mégis sírt, sokat sírt. Emésztette magát a „semmin”.
„Semmin”, ja. Személyes ismerősi körben sokkal durvább sztorikat tudnék mesélni, s azok a nők/feleségek még sem sírtak, mert tudták, hogy felelősség volt rajtuk és menniük kellett előre. Nem volt idejük megállni este a fürdőszobában bőgni heteken, hónapokon át.
Így a könyvnek ezen részét elutasítom. Gáz.
És ugye az sem adatik meg minden elvált nőnek, hogy előleget kapjon egy még nem létező könyvhöz, amiből 1 évig utazgathat. Gilbert kb. a válásával megnyerte a főnyereményt. Ha nem vált volna el, nem lépett volna le ilyen hosszú időre. Gyakorlatilag az élet jól keverte neki ki a lapokat.
Szóval, semmi SÍRÁST, ha lehet. Ember, tudod milyen szerencsés vagy! Tudod hányan cseréltek volna veled?

Aki, a könyv elejét túlélte olvasásban, eljutott Rómába.  Azóta is csorgatom a nyálam, hogy újra elutazzam oda. Nagyon jól eladta a könyvben a várost. Akarom!
Aztán jött India. Szenvedés a köbön. Belassultam itt az olvasással, nehéz volt. Alig vártam, hogy végre eljussak ahhoz a mondathoz, hogy elindult a reptérre vissza. Az indiai részt át is lehetne ugrani, de akkor nem értettem volna, hogy ki is a Richard. És nyilván a kedvem sem jött meg az országhoz egyáltalán. Kösz, nem.
Végre Bali következett. Imádtam. Szerettem. Holnap indulnék. Gilbert jobban eladta Balit az olvasónak, mint bármilyen turisztikai magazin. Tutira veszem, hogy a turistaforgalomban kimutatható a szigeten a könyv hatására. Balira el kell utazni legalább egyszer az életben. Aki pedig már volt, visszajár, mert valami történik ott vele. Egy londoni ismerősöm tavaly is megjárta, idén 3 hetet volt kint, de állítása szerint oda is költözne szívesen.

Mit tetszett a könyvben?
Egyértelműen az, hogy összepakolt és lelépett egyedül 1 évre. Ha megkapnám a lehetőséget én is eltűnnék egy időre. Jó menni és felfedezni, megtapasztalni más kultúrát. Ráadásul egyedül! és kedves emberek mindenhol élnek, pikk-pakk lehet szerezni új ismerősöket bárhol a világon.
Egyedül jobb sztorik is születnek. Emlékeztek, hogy egy vadidegen férfivel vacsoráztam Miamiban december 26-án? A strandon szólított le, onnan ismertem. Ennyi. Ha nem egyedül megyek, ezt kimaradt volna. Mai napig mosolygom ezen, s remélem, még sok ilyen kis pozitív meglepit hoz az élet.
Vagy Los Angelesben egy japán csajszi kérdezte a hostelben, hogy másnap elmennék-e vele a városnéző túrára? Persze, hogy elmegyek. Naná.
Ja, és a srác megvan, akivel 3 órán keresztül beszélgettem a Bahama – Miami kompon? Tök élveztem.
De, akár Londonban is. A svájci srác, akivel a bulit követően, másnap egyet bandáztam a belvárosban.
Jó embereknek mindig helye van az életemben! Gilberttel is ez történt, több tucat szuper ismerőse lett az 1 év alatt + a Balin élő ismerőseit családjává fogadta.

A könyv tuti azoknak, akik félnek egyedül menni. Az Ízek, imák, szerelmeket olvasva hamar rájön az ember, hogy egyedül is lehet utazni.
Mivel az elején is mondtam, hogy egy 2006-ban megjelent műről van szó, ezért úgy vélem, hogy anno, mikor bestseller lett, az egyedül utazásban egy trendet indított el. Ami ma már alap, mert milliónyi fiatal megy fel-alá egyedül, az 10 éve még nem volt ennyire általános. Nem jól gondolom?

Elképesztő, hogy 10 év. És én példámból is kiindulva, még mai napig vannak emberek, akik most ismerkednek meg a történettel. Ez a könyv még 2026-ban sem lesz feledésben.
Ajánlok egy youtube videót:


Több olvasó állítja, hogy életüket megváltoztatta Gilbert személyes sztorija. Jó, ha egy könyv embereknek tud adni!

Az pedig, hogy kinek tetszik, kinek nem, már más tészta. Elég vegyes értékelések vannak fent amazonon.
Egy bloggertársam a szerelmet hiányolta, hát, ez nem egy romantikus csöpögős mű.

Aki nem szeret olvasni, csak nézze meg a filmet.

Reklámok

Véleményem: Ízek, imák, szerelmek” bejegyzéshez ozzászólás

    • Hanna szerint:

      Ez ezért érdekes, mert én is utaztam egyedül. Ha otthon élnék és nem lett volna lehetőségem menni, vagy követném a család értékrendet. Iskola- munka- házasság- gyerek életmodellt, akkor nagyon lehúzó véleményen lennék a könyvről 😀
      Örülök, hogy csak most jött az életembe a mű, mert fiatalabb énem nem tudott volna mit kezdeni a történettel.

TE MIT GONDOLSZ?!

