Kiruccanás Arundelbe

13653028_1095218300501625_5821930177213302524_oAz Arundel kastély már egy éve szerepelt a bakancslistámon. Többen említették és véletlen egy útikönyvben is rám kacsintott a hely.
A kastély tavasztól őszig látogatható, így várnom kellett. Plusz egy ismerősömnek is felkeltettem az érdeklődését, de összehozni egy megfelelő napot majdnem lehetetlen vele. Így hát maradtam én, s már megint a tömegközlekedésre voltam utalva. Google szépen megtervezte nekem az utat és már csak a tökéletes napra vártam.

Vasárnap először úgy tűnt, akár dolgoznom is kell. Majd lebeszéltem egy találkozót egy ismerősömmel, aki végül csak lemondta. Köszi élet, hát akkor irány Arundel!

A hét utolsó napján korán keltem és felültem a Southern vonattársaság Bognor Regis-be tartóba járatára, majd egy másfél órás vonatozás után Arundel-nél leszálltam.
És még egy rövid séta, s végre megérkeztem.  Itt vagyok! A 18 fontos Golden Plus jegyet választottam, ami az összes látogatható részbe belépést kínált.

A kastélyban kezdtem, bár egy gyors időjárás előrejelzést néztem még a mobilomon. Nehogy, mikor kijövök, ideérjen egy zivatar. Mert akkor a kerttel kellett volna indítanom.

Felsétáltam a lépcsőn, egy tök cuki jegyellenőrző srác még megnézte a jegyem és már bent is voltam a középkori kastélyban. Teremről teremre elindultam, néztem a sok antik cuccot. A festmények és bútorok között volt, ami a 16. századból való.
A kastély egy máig élő kastély és a mindenkori Norfolk hercegének tulajdonában van. (Már több, mint 400 éve öröklődik). Na, nem rossz helyen él a hercegi család, mit ne mondjak. Megadják a módját, bár a kastély „régi” és nem modern a berendezés. Valamit valamiért. Ide nagyon csúnyán nézne ki IKEA-s bútort berakni.

A család a nyár folyamán távol van, s ilyenkor látogatható csak a kastély bizonyos része. Télen, mikor az ünnepekre összegyűlik itt mindenki, bizony a szobák megtelnek vendégekkel és használják azokat.
A fürdőszobák, hát, nem tetszettek. Ezek az őrült nagy régi kádak, és padlószőnyeg ugye mindenhol.
Az ágyak fölött baldachin, meg jó nagy dunyha takarók és párnák. A falon tapéták. stb.

Számomra az abszolút giccs és a monarchia túl majmolása egy kiállított ásó volt, aminek segítségével a Károly herceg itt x éve elültetett egy fát a kertben. Én tényleg elfogadom a királyi családot, de ez már túlzás. Műkincs egy ilyen ásó? (Pont nem érdekel).

A várfal egy részét is megmászhatták a látogatók. Keskeny csigalépcsőn fel és le a toronyba. Élveztem. Szép volt a kilátás. Bár, mikor ide páncélos felszerelésben kellett feljönnie a katonáknak, hát köszöntem volna. A kastélyhoz tartozik egy, ma már használaton kívüli börtönkamra is.

Amit kiemelnék, hogy a berendezés több helyen hasonlóságot mutatott a magyarországi (fejér megyei) Nádasdy-kastéllyal. A kandalló, könyvtár szinte tökéletes ugyanaz itt, mint ott (leszámítva, hogy itt nagyobb). És eszembe is jutott, hogy a Nádasdy-kastély angol származásúak tulajdonában volt, talán ezért.

A benti részek után következett a kert. Én is tudnám élvezni a házi bio zöldségeket és gyümölcsöket, ha lenne kertem, na és persze saját kertészem. Még vasárnap is egy kertész éppen dolgozott. Volt miden féle jó, amit csak kelhet. (Répa, krumpli, cékla, eper-málna-ribizli bokor). Ja és üvegház is, hogy legyen már pár citrom és egyebek is helyben.

A kert mellett a kápolna kapott helyet. Meglehetősen nagy. Feltételezem, hogy a középkorban ide járt falu, míg a kinti templom el nem készült. Vagy csak az udvartartás, mert az is kitehetett egy kis hadsereget.

Közel 4 órát követően úgy éreztem, hogy az agyam resetelt. Pont. Már nem volt képes befogadni semmit és féltem, hogy a sok ma lementett pillanat is elveszhet, így a kijárat felé vettem az irányt.
De, ha már lejöttem ide vidékre, akkor nem megyek haza egy mini levezető séta nélkül. A település főutcáján elindultam felfelé az emelkedőn, útközben megfigyeltem még 2 templomot, számos régi és szép házat, rendezett kis utcákat. Lőttem pár képet és néztem visszafelé vonatot.

Fél 6-kor már a Londonba tartó járaton ültem. Még egy utolsót visszapillantottam Arundelre, s már ott sem voltam.
Jó volt kiszakadni a londoni forgatagból és ellátogatni a csendes és idilli vidékre.

Hivatalos honlap: http://www.arundelcastle.org/  
U.i.: A kert különösen nyáron szép. A rózsaliget sajnos már elnyílt.
Szavak helyett pedig beszéljenek a képek: ITT (a kastély belsejében tilos volt fényképezni)

Kiruccanás Arundelbe” bejegyzéshez ozzászólás

    • Bogcsi szerint:

      Pár éve még simán a vár körül is lehetett sétálni, szép onnan a Dunakanyar, imádtam. Eltelt egy kis idő, aztán már ott is fizetni kell… fel is húztam az orrom ezen. Mivel korábban már láttuk a várat, és akkor végig jártam amit lehet, gondoltam majd körbe sétálok kívül… naiv voltam. Nahát azóta se mentünk fel, pedig még a kapcsolatunk eleje, az első találkozások is Visegrádhoz kötődnek, és nagyon szeretjük a környéket.

TE MIT GONDOLSZ?!

