London rejtett kincse: Mozi múzeum

london mozi museumKét héttel ezelőtt meetup.com oldalon böngésztem, kerestem valami jó programot az előttem álló hétvégékre. És bumm, a Londoni Magyarok szervezésében azonnal rá is bólintottam egy találkozóra: Mozi múzeum látogatás. Ohh, még sose hallottam a múzeumról. Senki sose mondta, nem felkapott, azt sem tudtam, hogy létezik. Naná, hogy csatlakozom. Nagyon jónak hangzott!

Szombaton fél 11-kor egy maroknyi magyar csapat várakozott az Elephand&Catle állomásnál. Meglett mindenki, s elindultunk a mozi múzeumhoz gyalog. 11-re volt foglalva a túránk. (Csak előzetes foglalás alapján fogadnak látogatókat).

Megnyomtuk a csengőt és egy aranyos 60 körüli bácsi már azonnal fogadott is minket. Random módjára pedig még egy angol pár csak úgy az utcáról beesve hozzánk csapódott (valószínűleg nem volt foglalásuk és kapóra jöttünk).

Első benyomásom: Üdv a múltban! A bejáratnál közvetlenül 3 nagyon régi vetítőgép kapott helyet.
A túravezetőnk betessékelt minket egy retró moziterembe és elmagyarázta, hogy kb. mi is vár itt ránk. Utána pedig körbevezetett minket az épületben. Az egész olyan volt, mint egy raktár, amit az a jellegzetes ’idős’ illat járt át. Régi mozis berendezési tárgyak a folyosó mentén kétoldalt sorban álltak, régi mozis plakátok és képek pedig a falón lógtak.
Felismertem Elvist, Tony Curtis-t jó pár fotón. És nagyon érdekesnek találtam, hogy anno míves fakeretbe voltak rakva az egyes filmek reklámplakátjai, amiket aztán a mozibejáratánál állítottak ki.

Egy másik teremben pár technika kütyüt tudtunk szemre vételezni, az egyik valamin Mihály hangtechnika név világosan leolvasható volt. Egy újabb magyar kis csoda, mert mi tényleg mindenhol ott vagyunk!
A folytatásban a lépcsőn haladtunk felfelé az emeletre, ami egy nagy térbe torkollott. Közben egy igazi kuriózum vetítőgépet láttunk. Nem mai darab volt az sem!
Az emeleten kaptunk egy pohár italt és némi időt, hogy szabadon körbenézzünk az antik cuccok között. Itt alkalmanként retró filmvetítő esteket – délutánokat is tartanak. 

Zárásként a földszinti kis moziteremben egy kb. fél órás mini filmválogatást tekintettünk meg. Egy korhű felvételt Párizsból és a Szajna áradásáról, egy nagyon tuti kisfilmet az emeletes villamosok forgalomból való kivonásáról. Bizony! Nagyon meglepett, mert eddig én nem tudtam, hogy egykoron London belvárosában gyönyörű piros emeletes villamosok szállították az embereket A-ból B-be.
Találtam egy részletet youtube-n:


Olyan jól néztek ki, és nagyon környezetbarátok is voltak, hiszen csak felszedték az áramot a vezetéken. Felfoghatatlan, hogy eltűntették őket. Legalább egyetlen vonalat meghagyhattak volna hagyományőrzés céljából, imádnák ma a turisták.
És arról pedig ne is beszéljünk, hogy London – Oxford street napjainkban iszonyatosan légszennyezett a sok busztól, ami áthalad rajta és olykor még dugót is okoznak. Mennyivel jobb lenne, ha villamos lenne az egyetlen tömegközlekedési eszköz ezen az úton.

Közben el is röppent a 90 perces látogatási időnk, búcsút intettünk a múzeumnak.
Szeretnék még visszajönni a jövőben, nekem bejött ez a séta a múltban.

Érdekesség: Az épület, ami otthont ad a múzeumnak, a Viktoriánus időben szegényházként funkcionált és Charlie Chaplin is itt élt gyerekként.

A múzeum hivatalos honlapja: http://www.cinemamuseum.org.uk/ – látogatás 10 fontba kerül (kötelező önkéntes alapon).

U.i.: A cikket csak egy ízelítőnek, egy pici morzsának szántam és nem szerepel benne közel sem minden, amit láttam.

Pár általam készített kép étvágygerjesztőnek: ITT

Köszönöm a szervezést! Szuper társaság jött össze és nagyon élveztem a programot.

TE MIT GONDOLSZ?!

