Alapmű az élethez II – Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv szólóban

Az 5 szeretetnyelv – Egymásra hangolva után megvettem az 5 szeretetnyelv – Szólóban című könyvet is. „Egyedül, de nem magányosan” – ez pont én vagyok!
Hamar rá kellett viszont jönnöm, hogy a könyv egyáltalán nem arról szól, hogy egyedülállóként hogyan szeressünk. A könyv inkább a mások megértésére fókuszál a szeretetnyelveken keresztül és több esettanulmányt is hoz, amivel a saját környezetünkben változást érhetünk el.

Például mit tegyünk, ha a kollégiumban egy rendetlen és zajos szobatárssal kerülünk össze? Elkezdjük az orra alá dörgölni, hogy mi nem tetszik nekünk, s felszólítjuk, hogy változtasson rajta? Lehet, hogy rövidtávú – egyszeri sikert elérhetünk így, ám a szobatárssal a viszony el fog mérgesedni idővel.
Nem lehetne hát másképp megközelíteni a helyzetet? Gary Chapman egy szuper esettanulmányt hoz erre a szituációra, amit akár a munkahelyen is be lehet vetni a kollégákkal való kapcsolat javításra.

Egy másik fejezetben pedig megértettem, hogy a minőségi idő valójában mit is takar. Nem mindig arra van szüksége a másik félnek, hogy együtt lógjunk. Az csak az egyik módja a minőségi időnek. Ám, arról sem szabad megfeledkezni, hogy valakinek csak egy kis odafigyelésre van szüksége. Olyan órákra, amit vele töltünk és azzal, hogy meghallgatjuk. A hallgatás művészete is a minőségi idő szeretetnyelvéhez tartozik. És fontos. Ezen a képességen pedig van mit csiszolni.
Ha meghallgattuk az illetőt, nem mindig kell véleményt formálnunk és valami okosat mondanunk. Pont, hogy nem. Valaki már magától látja a megoldást, anélkül, hogy okoskodnánk az életében, csak előtte ki kellett szóban a gondjait adnia.
Ezen a részen sokat gondolkoztam, mert én pont, hogy imádok belekontárkodni bölcs gondolatokkal mások életébe. A jövőben körültekintőbben járok el, megtanultam.

Az elismerő szavak részben rádöbbentem egy tényre. Ugye, én apukámtól sose kaptam dicséretet. Sőt, inkább negatív kritikával illette a teljesítményen. Idővel megszoktam, nem fájt már. Egyszerűem tettem apukám véleményébe, ki is hangsúlyozva, hogy neki úgy sem jó semmi.
De! Egy nagyon érdekes összefüggést mai napig nem láttam meg. Gary Chapman megmagyarázza, hogy ha a gyerek egy olyan családban nő fel, ahol a pozitív szavak soha nem voltak használva, egyszerűen nem sajátítja el a pozitív szavak szókincsék. És felnőtt korában, férjként, apaként stb. sem fogja azt használni, mert nyilván nem is tudja, hogyan kell. Ám, a negatív elismerés nyelvével tökéletesen bánik az illető. Vagyis, ha apukám szülei sem gyakorolták a dicséret nyelvét, csak a negatívat, apukám tudattalanul átvette azt, amit hallott. Anélkül, hogy rosszat akarna, negatív szavakkal él folyton.
Így máris másképp látom az egész helyzetet. Nyilván elszomorít a dolog, hogy ennyi évig nem értettem. Főleg, hogy saját maga nem gondolt bele ebbe. Viszont örülök, hogy mivel tudom, mennyire rosszul esett a negatív kritika, ezért már amióta az eszemet tudom, fordítva igyekeztem eljárni. Én imádok dicsérni! Nincs annál szebb, mint az őszinte elismerés mások felé.

Az előző példa a testi érintés nyelvére is igaz. Bántalmazó kapcsolatban a bántalmazó fél nem fogja fel, hogy rosszat tesz. Elképzelhető, hogy őt is verték a saját családjában és átvette, mert tudattalanul úgy hiszi, hogy így kell szeretni. Akihez ártalmas érintésekkel közelítettek szülei, nem is tudja, milyen egy intim és bensőséges érintés.
Sokszor pedig a bántalmazó még is kapcsolatban él, mert idézem „vannak egyedülállóak, akik olyan kétségbeesetten vágynak a szeretetre, hogy nem tiltakoznak, mikor úgy bánnak velük, mintha nem is emberek, hanem sexuális tárgyak lennének”.
A szülői szeretet egészséges megnyilvánulásának óriási szerepe van abban, hogy ép felnőtté váljanak a gyerekek. A torz szeretetátadás egy életre megpecsételheti a gyerek sorsát.

A könyvet olvasva egy egészen más szemszögből láttam a szüleim eddigi viselkedését. Kezdtem megérteni őket. Kár őket hibáztatni, hiszen ők maguk is a saját szüleik hibásan átadott szeretetnyelvének áldozatai.
Nem véletlen hát, hogy annyi gyerek felnőttként elutasítja szüleit, nem keresi a kapcsolatot velük. Örült, hogy „megszabadult” tőlük egy életre. Én sem vagyok jó példa azzal, hogy voltak olyan évek, mikor fél évig nem is beszéltem apuval egy szót sem. Mert köszönöm, tele vagyok sérelmekkel, jobb ignorálni.
Ám, ha javítani akarunk a helyzeten, van rá mód? Van. Egy hosszú és türelmes út, amiben mi nekünk kell lennünk a kezdeményező félnek. Akarunk kezdeményezni? Hát…ezt csak úgy lehet, ha a múltat elengedjük. Készen állunk rá?
Gary Chapham egy tanítványa példáján keresztül leírja a könyvben, hogyan rendezhető a szülővel az elhidegült kapcsolat. 

Az 5 szeretetnyelv szólóban is egy alapmű az élethez. Egy olyan könyv, amit kötelezően el kellene olvasnia mindenkinek, mert a tanulságai által szeretetteljesebbé válhat életünk.

Köszönöm Gary Chapmannak, hogy ismét egy nagy adag „útravalót” kaptam tőle az élethez.

U.i.: A fenti esetek a könyvben szereplő példák töredékei. 🙂

Alapmű az élethez II – Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv szólóban” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. bagoly35 szerint:

    Érdekes lehet, erről még nem is hallottam! Hasznos műnek tűnik!

    A bántalmazónál vitatkozhatnékom támadt. Szerintem tudják, hogy mit tesznek. Az azért látszik, hogy a másiknak jó -e, ha szétverik a fejét, vagy inkább nem élvezi annyira…
    Ezek a viselkedések a valódi szeretet hiányát jelzik inkább, és először is önmaguk iránt sincs meg a szeretet, nincs bennük béke, ezért nem hagyják békén a környezetüket. Szerintem.

    Az sok emberrel megesik, hogy szeretetnek hisz valamit, ami nem az, és azt adja tovább, azt képzelve, hogy ő szeret. A másiknak ártani- ez nem fér bele a szeretetbe, ellentétes azzal. A szeretet épít, ad, a szeretet lát. Hiszen kit szeret valaki, ha nem is látja őt?

TE MIT GONDOLSZ?!

