Látogatásom a Sziklakózház Múzeumban

Júliusban a Sziklakórház Múzeumban jártam a várban. Jól nem írtam róla, pedig nagyon megérintett. Jobb későn, mint soha, most akkor szót ejtek róla.

A Sziklakórházról már anno-anno is hallottam, de akkor még csak a Múzeumok éjszakáján volt látogatható. Így nagyon meglepődtem, mikor a Mátyás templomba vásárolt belépőm hátoldalán a Sziklakórház reklámja kacsintott rám. Ohh, hiszen akkor már állandóan látogatható!
5 éve szerepelt a hely a képzeletbeli bakancslistámon. Vonzás törvénye, hogy a sors keze által eljuthattam teljesen váratlanul.

Izgatottan sétáltam a bejárathoz.

Hol is található a Sziklakórház?
A Budai Várban a Mátyás templomtól pár perc sétára a Lovas utcában a várfal tövénél.  

Mennyi a belépő?
A teljes felnőtt árú jegy 3600 forint, ami nem feltétlen a magyar fizetésekhez igazodik. Csak gondoljunk bele, ha egy pár keresi fel, máris 7200 forintjukba kerül.
25 éves korig kedvezményes 1800 forintos tudunk jegyet venni. Tavaly, mikor ott jártam ez az életkor 26 volt. A fiatal pénztáros hölgy meg is kérdezte rám nézve: Hány éves vagy, mert fiataloknak jár kedvezmény. Ohh, de jó, éppen még 26 vagyok. Így 1800-at kellett csak fizetnem.

Mire számíthatunk egy látogatás során?
Először is a múzeumban senki sem kóricálhat szabadon kedve szerint. Csúcsidőben nagyjából fél óránként indul egy tárlatvezetés, ami angol vagy magyar nyelven érhető el. Én 2:28-kor este be délután, s 2:30-kor angol nyelven indult a túra. Abszolút jó, mondtam nekik. Értem az angolt és most turista vagyok, legnagyobb örömmel veszek részt külföldiekkel körülvéve az idegenvezetésen.

Egy filmvetítéssel kezdtünk, ahol röviden a Sziklakórház történetéről esett szó. Ezt követően, aki akart felvehetett egy fekete kabátszerűséget, mert bent a sziklában hideg van. (kb 8-10 fok)
Majd a hivatalos kórházbejárat alagútjában sétált a csoportunk befelé. Anna a vezetőnk pedig lelkesen mesélte, mi és hogyan zajlott a múltban.
Az everglades-i csónakvezető bácsi szavaival élve: „Gyerekek, ez itt nem a Disneyland”. A Sziklakórház nem egy mesevilág. Nem a múlt szépsége vannak bemutatva, hanem a valóság. A világháborúban orvosok és nővérek dolgoztak itt végtelen számú órákat és véget nem érő műszakokat, hogy annyi életet mentsenek meg, amennyit csak lehetséges. Minden körülmények között! Ha elfogyott a kötszer, mert bizony a front és harcok miatt az utánpótlás megszakadt, a halott emberekről vették le a használható kötszert és használták fel újra a még élő sebesülteken.
A kórház befogadó képessége nagyjából 300 fő volt, ami a Budapest ostroma alatt 700 sebesülttel működött. El lehet képzelni milyen állapotok voltak. Sebesültek sebesültek hátán minden négyzetméteren, ahogy sikerült.
Az áramellátás a generátornak köszönhetően nem szűnt meg, ám a várban a vízszállító cső léket kapott, s folyadék nélkül maradtak a háború végére.
Anna mindent nagyon szépen elmondott angolul, mutogatva teremről teremre.
A Sziklakórház Múzeumban több élethű viaszfigura szemléltette a múlt egy-egy jelentét. (Sebesültek várakozás közben, műtő, betegvizsgáló stb.)

Sz_sebesult

forrás: wikipedia

Mi tetszett a legjobban?
Szeretem a történelmet, s itt elcsíphettem részletek a múltból. Jó volt személyesen ott lenni, belegondolni az egykori kórházi életbe. És ne felejtsük, hogy a világon egyedülálló a múzeum!
Élmény volt. Engem megérintett minden, amit láttam.

szikal1

Forrás: wikipedia 

Kinek ajánlom?
Felnőtteknek, akik érdeklődnek a múlt iránt. Különösen olyan felnőtteknek, akik még nagyszüleiktől hallottak világháborús visszaemlékezéseket.

A múzeum a külföldiek által felkapott, mert nagyon sok embernek ilyen-olyan ismeretségi körből (disszidált magyarok leszármazottai) vannak kötődései (valamelyik családtagjuk önkéntes volt, sebesült, ápoló stb.) Az idegenvezető mesélte, hogy volt már látogatójuk Kaliforniából is, aki egy ismerősétől hallott róluk.

Egyéb érdekesség?
A Sziklakórház a 60-as évektől atombunkerként működött és 2002-ig ’szigorúan titkos’ minősítés alatt állt.
Az ajándékboltban régi katonai táskákat tudunk vásárolni, ha jól emlékszem még gázmaszk is volt. A cuccot többsége leselejtezett felszerelésekből valóak, ahogy láttam. Igazi retró, ami egy külföldi turista számára akár kifejezetten érdekesen hathat.

A hely hivatalos neve: Sziklakórház Atombunker Múzeum – honlap: http://www.sziklakorhaz.eu/hu
Facebook oldal: ITT

A látogatásom felért egy tömör történelem órával. Köszönöm Annának az élvezetes tárlatvezetést.

TE MIT GONDOLSZ?!

