Elképedtem: Frei már 10 éve is tudta

Ma délután rám írt egy ismerősöm: Nézz bele!

Ohhh, mintha tegnap adták volna a TV-ben az adást. Pontosan emlékszem erre a dossziéra. Nagyon bennem élnek az elhangzott beszélgetések 2005-ből. Akkoriban még a középiskolát koptattam, s eszembe sem jutott, hogy valaha én is határátkelő leszek.
2012-ben egyik tavaszi napom haladtam a londoni nagykövetség épülete felé, s beugrott a Frei dosszié, pontosan a fenti kis videó!
Most pedig újranéztem, és elképedtem.

Mindig is nagyon szerettem Frei műsorait, ma pedig már látom, hogy miért is. A külföldön dolgozó magyarokról is sikerült Freinek egy hihetetlen jól összeválogatott riportot készítenie. Az alanyai között volt barkácsáruházi alkalmazott, 5*-os hotelben dolgozó recepciós, vagy éppen az Üzleti iskolában tanuló diák. Mert, tényleg ilyen kis vegyes a paletta, s az is igaz, hogy nem mindenkinek jött be, mint ahogy a hajléktalan honfitársunk is állította. Továbbá azt sem tagadta az adás, hogy magyar maffiózó hálózat is működik már! Mindez 2005-ben volt.

Ha belenéztek a riportba, az egyetemről is nyilatkozott egy oktató, aki azt állította, hogy szüksége van Angliának keleti munkaerőre, s hogy milyen boldog lesz majd, mikor 80 évesen a nyugdíját egy 25 évesen Londonban dolgozó magyar adójából kapja.
Nagyon füleljetek annál a résznél itt, mikor a kelet európai „agyelszívásról” beszélt az úr. Már 10 éve kimondta, hogy a magyar kormánynak tennie kellene valamit, hogy visszacsalogassa az embereket. És remélte, hogy nézik az adást a politikusok is.

Na, erre fel mi történt? 2014-ig tagadta mindenki, hogy van kivándorlás. Aztán beismerik, hogy ja még is van, és tényleg haza kéne már valakit csalni. Frei Tamás már 2005-ben látta azt, amit a magyar impotens (apukám szokta így emlegetni őket) parlamenti képviselők és az ország vezetői nem akartak elismerni hosszú ideig. Meg is lett az eredménye! A fiatalok elhagyták az országok, és a hullámnak még nincs vége.
Nyáron otthon jártam, egy volt osztálytársam is mondta: „Tanulom a németet, és tervek szerint 2 éven belül megyünk párommal Frankfurtba”. Szerintem ők meg is fogják lépni.

Frei Tamás műsorát nézve döbbentem rá, hogy a Gyere haza fiatal program még annál is nagyobb vicc, mint elsőre gondoltam. Már késő…10 éve kellett volna leülni, elgondolkozni, hogy ne induljanak el még többen.
Idén hazament 6 ember a Gyere haza programmal, és majdnem állami kitüntetést kaptak ezért a hazafias cselekedetükért! Rendben, még 494.000 fiatal hátra van, lehet min dolgozni! Köszönöm.

Igazából a külföldön tartózkodó magyarokat a fene tudná megbecsülni. Mert mi van azokkal a 10 ezrekkel, akik feketén lébecolnak Amerika szerte. Két ismerősről is tudok, akik elunták a banánt otthon, és leléceltek a keleti partra. Egyértelmű, hogy nem kaptak zöld kártyát, csak egy oda útra szóló jegyet vettek, aztán „felszívódtak”. Ennek is már lassan 2 éve, s nem azt látom a Facebook profiljukon, hogy haza akarnának jönni. Anyuka – tesó már volt kint látogatóban, jól van ez úgy.
Aztán mi van azokkal az ezrekkel, akik Nagy Britannia szerte au pair munkát végeznek, esetleg zsebpénzért farmokon dolgoznak ezt – azt. Ők ugyan legálisan tartózkodnak itt, de nincsenek bejelentve, nem adóznak, csak vannak, az idő meg közben telik.

Múltkor találkoztam egy otthoni diplomás tanárral, aki Angliában gyerekekre vigyáz, összeszorult a szívem. Mert az ő helyzete a magyar állam szégyene! Hogy megérte neki elhagyni az országot, mert annyira kiábrándult a tanárok megbecsüléséből/fizetésétől hazánkban.
További esetek, mikor a szülő 50 év körül elvesztette otthon a munkáját, és utána nem kellett sehova. Kijött takarítani Londonba. Beszéltem már több ilyen sorsú emberrel is. Nem kalandvágyból jöttek ők sem, hanem a kényszer miatt. A magyar állam szégyene ez is!

Térjünk vissza Frei dossziéra, a fenti belinkelt adásra. Az egyetemi oktató említi, hogy Franciaország, Olaszország nagy hibát vétett, mert nem nyitotta meg azonnal a határait a keleti munkaerőnek. Ezen a megjegyzésem jókat mosolyogtam, de miért is?
Mert 10 év alatt a nyugati franciákból, olaszoktól „keleti” munkaerő lett Londonban. Úgy bizony. Tehát, egy olasz, francia ugyanazt az „alja” melót is képes elvállalni, mint egy lengyel és magyar. Beszéltem én már kitchen porterként (minimálbérért konyhai mindenes) dolgozó olasszal, aki még értelmes tőmondatokat sem igazán tudott összerakni angolul. És találkoztam nemzetközi meet up-okon franciák tömkelegével, akik kávézóláncokban báristák, esetleg felszolgálok stb.
Két évvel ezelőtt egy olasz srác mondta nekem a következőt „A Nero kávézóban vagyok menedzser, nem vészes meló, és 1600 fontot tudok vele keresni”. Ha nem a saját fülemmel hallom, nem hittem volna el. 1600 fontos fizetés jól hangzik egy olasznak. Én azt hittem anno (2012 előtt), hogy Olaszországban Kánaán van, s 2000-3000 eurókat keresnek az emberek alapban.

Beszéljünk a drága Spanyolokról. Na, ők is egy az egyben „keleti” munkaerők lettek, és ha találkoztok egy spanyollal, esküszöm jobban „sír”, mint egy magyar! Egy spanyol a második mondatában azzal jön egy ismeretlennek is, hogy milyen rossz gazdasági helyzetben van az országa, s el kellett hagynia a munkavállalási lehetőségek miatt hazáját. Milyen szomorú, és önsajnáltatásba kezd.
De, hogy mondjak egy kontrát is. Volt egy spanyol ismerősöm, aki spanyolként azt mondta, hogy a spanyol egy lusta népség, és a délutáni szieszta miatt tart ott a gazdaságuk ahol. Vagyis pörögni kéne, és nem délután lehúzni a rolót pihenés címszóval.

A németek viszont jól csinálják, mert németet találni Londonban nagyítóval kell (spanyolokhoz képest). Ők nem pincérek, pultosok, eladók stb, nekik az még mindig gagyi munka. Németország erős, s a fiataljaik nem hagyták el őket tömegesen.

Frei műsorában beszélt még magyar munkaerő-közvetítő és szállásadó cégekről is.  Én 2015-ben azt mondanám, hogy kerüljük ezeket a cégeket, annyi rosszat hallani. Már amúgy is mindenkinek van legalább egy Londonban élő ismerőse, aki tud tippeket adni (nem azt, hogy helyetted elintéz mindent). És sok ember ilyen – olyan ismerősénél akár 2 hétre is meg tudja magát húzni, míg saját szobát nem talál.

Végezetül, a kisfilmben megütött egy adat: 2005-ös minimálbér, ami 5,05 font volt. Szomorú, hogy 10 év alatt ez az összeg alig nőtt. Jelenleg 6,70 font.
De nézzük a minimálbérhez képest a tömegközeledés árai hogy változtak (két példa):
– 1-4 zóna egy útra szóló Oyster jegy ára 2005: 2,50 font – 2015: 3,90 font
– 7 napos (heti) bérlet 1-4 zóna 2005: 30,40 font – 2015: 46,10 font.
Tehát 2005-ben nagyjából 6 óra munkából megvolt egy heti bérlet, addig 2015-ben már közel 7 órát kell ugyanazért dolgozni.
A minimálbér hiába nőtt 1,65 fonttal, ha a vásárlóereje viszont mérhetően kevesebb lett.
(A szobabérlés árai is jóval nagyobb mértékben drágultak).
Az elmúlt 10 évben kitchen porkertként egyre kevesebbet engedhet meg magának az ember.
10 éve „nagyobb lábon” lehetett ugyanabból a munkából élni, mint ma.
(Ez csak egy példa volt, nyilván sokan vannak olyanok is, akik 5 év alatt karriert építettek, s ma 8x annyit keresnek, mint első londoni állásukban).

Örülök, hogy volt nekünk Frei dosszié. Segített a látókör szélesítésben, és emelte a TV adások színvonalát. Sajnálom, hogy letörölték őt a képernyőről!

A cikket a személyes tapasztalataim alapján írtam meg! (Pl. ha te az üzleti életben dolgozol más spanyol ismerősid lehetnek stb.)

Elképedtem: Frei már 10 éve is tudta” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ildie szerint:

    Frei biztos, hogy politikai okokból lett eltűntetve, meg hát a tv2 azóta a királyi altévé.

    Az adáshoz kapcsolódóan nagyon tetszett Frei öszinte reakciója, amikor képenröhögte a hülyegyereket, aki nulla angollal (büszkén) meg ki Angliába. Hát kemény tett volt az biztos. Azért az ilyen típusú emberek és hasonlók nem a magyarok jó hírét viszi.

    A szállásról annyit, hogy ha valaki beköltözik a magyargettóba vagy a magyar rózsadombra, akkor az biztos, hogy nem fog megtaulni angolul. A műsőrban a lány nem tudott saját elmondása szerint bolti eladói állást elvállalni, annyira sem tud angolul. Hogy tud bevásárolni? Bankszámlát nyitni? Orvoshoz menni? Azért olyan szinten, hogy a Tescoban valaki polcot töltsön szerintem meg lehet tanulni angolul a youtuberól, könyvekből.

    A személyzetis úr véleményét tartom korrektnek. Azért, (csak azért) mert valaki pont onnan jött, mint én, én sem venném fel. Azt nem mondom, hogy nem segítenék, de biztosan nem kivételeznék.

    Szerettem Budapesten lakni, de nem szeretnék visszamenni. Imádom, hogy a világ minden részéről van kollégám. Imádom, hogy a muszlim kolléganőmmel lehet viccelni a malacon, az indiaival a marhán.

    Egy majdnem diplomás bolti eladó

  2. rien szerint:

    Vannak jó néhányan akik nem bírják a Freit, mondjuk azzal a maffiózós műsorral rendesen befürdött. Ezt leszámítva szerintem nagyon is éles meglátásai vannak és jó egy-egy dokumentumfilmjét visszanézni.

TE MIT GONDOLSZ?!

