Mit tanított nekem Rosalinda?

forrás: szereplok.hupont.hu

forrás: szereplok.hupont.hu

Két héttel ezelőtt egyik este ültem a szobámban, és a semmiből előjött egy szó: Rosalinda.
Ohh, miért jutott eszembe váratlanul a 90-es évek egyik kedvelt sorozata? Nem tudom. De elhatároztam, hogy youtube-n rákeresek, hátha fent van pár rész magyarul. Kíváncsi voltam, hogy a felnőtt énemnek mennyire tetszik most, miután a 10-es éveimben rajongtam a sorozatért.

Az első részbe éppen csak belepillantottam, de már sokkolt is a dolog. Jézusom! Én cirka 10 évesen azt néztem, amint egy gazdag férfi meg akarja erőszakolni az egyik alkalmazottját? És utána a saját bátyja a nőt védelmezve lelövi őt? Szép…szép…

Mielőtt jobban belefolynék a Rosalindába, elmesélem, mikor is találkoztam először a szappanopera műfajjal. Nagymamámnál kisebb koromban sokat időztem, s délutánonként az M1 csatornán vetítették a Homok titkait. Igaz, hogy semmit sem vágtam az egészből, de az a dilis srác máig él az emlékezetemben. Később, egy családi nyaralás alkalmával leültem anyukámmal a TV elé, és éppen a Mari Mar volt műsoron. Az volt az nap, mikor beszippantott magába a szappanoperák világa…visszafordíthatatlanul elkapott a gépezet.

A Mari Mar után a Rosalinda került műsorra már a TV2-n. És néztem, ittam, nem hagytam ki egy részt sem. Mit is szerettem valójában a sorozatban? Fogalmam sincs, tényleg. Egyszerűen 10-es éveimben jól el lehetett nekem adni, hogy nem baj, hogy nem értek semmihez, nem baj, ha csóró vagyok, majd jön a herceg fehér lovon és hercegnővé válok. Előtte azonban még megküzdök a gonosz anyóssal, de biztos a győzelmem.

A történetben az áratlan virágáruslány, Rosalinda egy véletlen folytán találkozik Fernando José-val. Itt indul minden. Az áspiskígyó anya mindent megtesz, hogy szétválassza őket. Később feltűnik egy gonosz testvér, aki nem is testvér. Majd előkerül az igazi anya. Egyre csak bonyolódik a cselekmény, de végül csak happy end-el záródik a sorozat.

Mit tanított nekem a Rosalinda? Mai szemmel visszatekintve az elmúlt több mint 10 évre, látom, hogy jóságot. Bizony. Legyél mindenkivel mindig kedves hozzáállást a sorozatból is ellestem. Továbbá arra is rájöttem, hogy a rózsaszín naivság sem feltétlen rossz. Egyszerűen, ha elhiszem, hogy a világ jó, az emberek szépek, akkor tudattanul is kialakítok magamnak egy szebb valóságot. És azt pedig valóban mai napig hiszem, hogy a jók elnyerik jutalmukat, a gonoszak pedig a méltó büntetésüket. Mindig.
Illetve Fernando José anyjának karaktere megmutatta, hogy a bosszú csak mérgez és még több szörnyűséget hoz az ember fejére. A bosszú csak gyűlöletet szít, ami tönkreteszi az embert és a családját is. Nincs értelme, nem szabad arra fokuszálni.
A sorozatban bosszantott, hogy az Altamirano név felsőbbrendűségre jogosította a viselőit. Én azóta nem név és vagyon alapján ítélem az embereket, hanem a tetteik és megnyilvánuló személyiségvonásaik alapján kategorizálom őket. És azt is láttam, hogy nem mindenki rossz, mert gazdag, holott engem így neveltek korábban.
DE kizárt dolog, hogy én vállalnám más helyet a büntetést, mint ahogy Rosalinda anyja tette. A nagyfokú alázatosság nem biztos, hogy helyes. A magas fokú „én szent vagyok” viselkedés sem megnyerő számomra, de persze inkább az, mint a gonoszság.

Az utolsó részben Rosalinda majdnem megházasodik a mexikói férfivel. Végül a férfi lép vissza az oltárnál, és mikor Rosalinda lelkiismeret furdalást érez, ennyit mond: „Nem kell miattam aggódnod. A veled töltött idő volt életem legszebb időszaka, amiért hálás vagyok. Ha pedig el kell engedjelek, ebben a tudatban teszem”.  Én is hasonlóan vélekedem az életemben. Ha valaminek vége lesz, vagy valakinek búcsút kell intenem, nem azt nézem, hogy jaj, de kár stb. Hanem, hogy mennyi szép emlékünk van, és köszönöm, hogy hozzájárultál az életemhez szép élményekkel. Ezekre fogok emlékezni, ha eszembe jutsz!

Felnőtt szemmel nézve most tudatosult, hogy a sorozat hordozott magában erkölcsi tanítást, és óhatatlanul is rögzültek viselkedési normák belém.

TE MIT GONDOLSZ?!

