San Francisco és főbb látnivalói

Mielőtt egy szót is szólnék San Franciscóról, tisztáznék valamit. Ez a nyaralás nem az ölembe pottyant, apuci fizette utazás volt. Tavalyi év augusztusában kezdtem látni, hogy meglesz a pénz rá. A repülőjegyet bevásároltam, s az egy hetes kirándulás, utolsó 5 napra szállás, költőpénz még további tétel volt a listán, amikre az ősszel dolgoztam össze a pénzt. Talán az is igaz, hogy a jelenlegi élethelyzetemben ez egy (megengedhető) luxuspihenés volt. Másrészről pedig egy bizonyítás, hogy az álomból valóság lett, mert megcsináltam, bárki meg tudja csinálni!
Nem volt/áll szándékomban irigységet kiváltani, s azon mesterkedni, hogy mások irigyek legyenek rám!  Úgy érzem, mindig korrektül beszámolok róla, hogyan – miként indult/ valósult meg egy dolog.

2013 decemberében egyedül ültem 2 hétig a londoni szobámban. Már akkor tudattalanul elhatároztam, hogy a jövő évben nem szeretnék ilyen helyzetben lenni. Így is lett.
Harmadrészt pedig, miután láttam, hogy Kalifornia tele van kínai és egy rakás más országból jött turistával, rá kellett jönnöm, hogy sokaknak Los Angeles egy „alap” dolog. Ha egy olasz fiatal lány stb megengedheti, akkor még sokan mások is. Nem elérhetetlen!

Elértük San Franciscót december 29-én reggel. Hideg volt és köd. Nem véletlen becézik a várost a ’Ködök városának’.
San Francisco Észak-Kalifornia kulturális, kereskedelmi és pénzügyi központja. Amerika egyik legsűrűbben lakott helye. Az 1850-es évek aranyláza vonzotta tömegesen ide és a környékre az embereket.
1906-ban egy erős földrengés a város ¾-ét elpusztította. Az újjáépítésre az Olasz Banktól kaptak kölcsönt.
A II. világháború után a Hippi kultúra rendkívüli népszerűségnek örvendett. Majd Szexuális revolúció vette kezdetét, a melegek jogaiért való kampányolás. San Francisco liberális aktivista központtá lépett elő Amerikában. Évente tartanak a városban nemzetközi meleg találkozót. Városnézésünk során a meleg negyed előtt is elhaladtunk, látványosság itt.

tram

Retro tömegközlekedés – forrás: internet

San Franciscóba nem lettem szerelmes. Dimbes – dombos, gyilkos emelkedők, lejtők jellemzik, ahol babakocsit tolni esélytelen vagy, de tolószékes emberek sem tudnának közlekedni. Továbbá biciklizni is kizárt, hacsak nem vagy durván jó emelkedőnek felfelé nyomni.
A város tömegközeledése elképesztően retró. Egyszer megépítették, aztán jó lesz az idők végezetéig – gondolhatták. A villamosok matuzsálemek, közlekedési múzeumba való darabok. Pesten senki se szidja a BKV-t, még mindig fejlettebb, mint San Francisco.

Városnézés
10882810_878145488882461_2086673842_o
Cable car – turistáknak kötelező kipróbálnia a világhírű tömegközlekedési eszközt. Kuriózum. Egy újabb pipa került a Bakancslistámra, mikor felültem rá.

Szuper volt egy útra használni, ám napi szinten, helyi lakosként, biztosan nem szeretném. Nem biztonságos, simán kieshetsz. Teljesen nyitott, fázol rajta. Nagyon ráz, és egyáltalán nem kényelmes.

Kínai városrész – viszonylag nagy részét teszi ki a városnak. Az itt élő kínaiaknak saját korházuk, könyvtáruk is van. Valószínűleg sok ázsiai lakik itt.

lombard street

Lombard Street – forrás: internet

Lombard Street – az én szememben San Francisco egyik legszebb kis – soha ilyet korábban nem látott, kacskaringós utcája. Az autósok simán, csigatempóban levezetnek rajta.

10893070_878144652215878_1573065944_o

Katolikus nagytemplom

Katolikus templom – ha nem láttam volna a keresztet, nem hittem volna, hogy mi ez. Furcsa építészeti alkotás, hatalmas belső tér és magasság

10884256_878143252216018_1968285042_o

Városháza szürkületben

Könyvtár és városháza – Európai színvonalat ütő épületek, talán az egyik legmodernebbek a városban

fineartsanfrancisco

Fine Art S.A – forrás: internet

Művészetek Múzeuma – Égből pottyant Görögország Nyugat-Amerikában. Művészien faragott márványoszlopokkal.

Pier 39 – nosztalgikus móló, aminek van egy szerethető kisugárzása. Vendéglátósok, különféle boltok várják a turistákat. Az Alcatraz – börtön ajándékboltra is itt bukkanhatunk. A móló végére sétálva szemünk előtt baloldalon feltűnik a Golden Gate híd, szemben pedig az Alcatraz szigetét csodálhatjuk meg.
A 1,5 órás sétahajózás innen indult, aminek keretein belül a híres híd alatt is áthaladtunk, mesés képeket készíthettünk távolodva San Franciscótól a vízen. Körbementünk az Alcatraz körül is. Mindeközben angol nyelvű idegenvezetés szólt a hangosból.
A kicsi lány, én, odaért a nagy hídhoz!

10892431_878144905549186_2144103206_oGolden Gate híd2,7 km teljes hosszúságú, 27,4 méter széles, 227, 4 méter magas (tartóoszlop teteje és a vízszint távolsága). Világhíres függőhíd, ami nemzetközi jelképe a városnak. A világ csodái listán szerepel és statisztikák szerint a legfényképezettebb híd a Földön.
1937-ben adták át, több évtizedes huzavonát követően. Korábban San Francisco kompos közlekedéssel oldotta meg az utazást Maryn County-ba. A város fejlődése és az automobilok megjelenése miatt szükség mutatkozott egy hidra. A szakértők szerint az időjárási körülmények miatt (szélvihar, köd stb) nem lehetséges ez a megoldás.
A városvezetés 1916-ban megszavazta a hídépítést. Már csak megfelelő építész, tervek kellettek hozzá. Az első verzió hamar elbukott, mert a bekalkulált összeg nem volt elfogadható, épeszű. (100 millió dollár).
Majd a német elődökkel rendelkező Joseph Strauss építész előállt tervével, amit elfogadtak. (kb 35 millió dollár költségkerettel). Kötvények formájában lett kibocsátva az összeg. Mivel a világválság után jártak kicsivel, nem vásárolta senki sem ezeket. Amadeo Giannini egy olasz emigráns, bankár, a Bank of Amerika nevében megvette az összes kötvényt a környék és San Francisco fejlődésének elősegítése érdekében.
Látjuk, hogy a híd nagyon amerikai. Német származású építésszel, olasz közreműködői pénzsegítséggel. 🙂 Az építéshez semmilyen amerikai – állami pénzforrás nem érkezett.

Érdekes tények: A tengerészet félt, hogy a híd a ködben “láthatatlan” lesz a hajók számára, és balesetekhez/katasztrófához vezethet a helyzet. Fekete alapszínt, sárga csíkos mintával akartak a hídra festetni, ami elég feltünő.
A hídépítésnél védőhálót alkalmaztak a munkások biztonsága érdekében (11-en a biztonság megléte mellett is beleestek a jéghideg vízbe és meghaltak).
1987-ben a hídátadás 50. évfordulójára közel egymillió ember érkezett. Hibát vétettek, mikor hagyták a tömeget kontroll nélkül fel-le sétálni az építményen. A súly a központi hídív kisimulását okozta, ami csodák-csodájára nem okozott gondot. (Extrém terhelés is be lett tervezve kivitelezéskor)
A Golden Gate híd a “kedvelt” öngyilkossági helyszínek Top listáján is szerepel (sajnos)

 2015-ben, január hónapban, 52 órás hídlezárás során a cipzár korlát beüzemelésre került. A mozgatható korlát lényege a sávtologatás, haladó kocsik megléte mellett is. A reggeli órákban a befelé menő forgalom az erős, így befelé engednek több sort, kifelé maximum kettőt. Délután a munkából hazafelé igyekvő emberek okán, a várost elhagyó forgalom a nagyobb, vagyis ott kell több sáv. Íme, élesben a cipzár autó:

1000px-San_Francisco_with_approaching_fog

Panorámás kilátás – forrás: internet

Búcsúzáskor a kilátóra (Twin peaks) felmentünk, utolsó pillantásokat vetve a városra.

Gondoltátok volna, hogy a pl a Yelp, Pinterest, Twitter székhelye San Franciscóban van?

Köszönöm és megtiszteltetés, hogy végigolvastad!

Reklámok

TE MIT GONDOLSZ?!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s