Úton San Franciscóba az El Camino Real-en: Santa Barbara és Solvang

Visszatérek a karácsonyi utazásomhoz. Az előző cikkben megjártuk a Grand Canyont és másnap Las Vegast is elhagytuk.

Az utolsó dolog, amit láttam a városban az M&M World volt, ami egy vicc. A világon csupán pár nagyvárosban találunk cukorka „világot”. A londoni hatalmas és tényleg tátva marad a szád. A las vegasi egy pici boltból áll, ahol nesze, hagyjál ott egy rakás dollárt pár zacskónyi cukorra, vegyél kulcstartót, pólót, bögrét, és viszlát! A kedves kínai turista társaim szétkapták a helyiséget pillanatok alatt. Pont nektek való! – nyugtáztam.

route-101

Route 101 panoráma, forrás: internet

letöltés (6)Route 101
Los Angelesen át folytattuk utunkat San Francisco irányába a Pacific – Highway-en. Történelmi 101-es útnak is hívják, ami L.A-t köti össze Olympia várossal. Észak – Dél irányban húzódik az óceánpart vonalát követve a nyugati parton. A másik beceneve „El Camino Real” azaz Királyi út.
A főút mentén bizonyos kilométerenként pici harangok állnak. A 101 az ikonikus Golden Gate hídon is „áthalad”. Továbbá számos filmben megemlítik, vagy helyszínként szolgál, illetve dalszöveg is megörökíti.

Santa Barbara
Az első megállónk Santa Barbara volt, a maga csodálatos és messze elnyúló óceánpartjával, amit pálmafák szegélyeznek. A helyi biciklisek és futók kedvence a partszakasz, ahogy láttam. De családosok is kijöttek, babakocsit toló apukáka is elsétált mellettem. A városban azonnal feltűnt nekem, hogy olyan emelkedett. Jómódúnak tűnt, tisztaság és rendezettség uralkodott.

PhotoGrid_1422577734607

Santa Barbara, saját montázs

Pici kutatást végeztem a neten, hogy jobban megismerjem a helyet.
Mediterrán az uralkodó éghajlata, így „Amerikai Riviérának” is szeretettel emlegetik. Népszerű turista célpont és 5 felsőoktatási intézménynek ad otthon. A gazdasági fejlődés akkor indult be, mikor a parttól nem messze az óceán mélyén olajat találtak. Megindult a kitermelés, fúrótornyok felállítása, ami az elsők között volt a világon. 1969-ben egy olajkatasztrófa következtében az iparág hanyatlásnak indult, mára pedig teljesen inaktív lett. Bár a móló és üresen futó csövek a mai napig láthatóak.

Ha Kalifornia, akkor a filmek. A némafilmek időszakában Santa Barbarán működtek a legnagyobb stúdiók. Közel 1200 film itt született meg. A technikai fejlődéssel szép lassan elvesztette uralkodó pozícióját, az új filmes bázis Hollywood lett.

A II. világháború alatt repülőgépgyártás és tesztelés helyeként, valamint légi bázisként funkcionált. Santa Barbara partját egy japán tengeralattjáró is elérte.

Napjainkra a város az emlékeiből, kedvező időjárási körülményeiből él, ami idecsalogatja a turistákat.

PhotoGrid_1422577879633

Solvang mini bemutató általam

Solvang
Egy tüneményes, dán építészi stílusú amerikai település, Európa falu Kaliforniában.
„Amerika Dán fővárosa”. Az egykori dán bevándorlók olyan környéket kerestek, ami messze van a keleti hideg telektől. Kalifornia ezen része alkalmasnak bizonyult. Telkeket (hektárokat) kezdtek el felvásárolni, a közösség folyamatosan bővült.

A 19. század végén a statisztikák szerint 10-ből 1 dán elhagyta hazáját a gazdasági körülmények miatt. A legtöbben USA-ba emigráltak.

Átgondolva az időpontot, Magyarországon a dualizmus korszakát éltük, mikor világkiállítást tartottunk. Megépült a Városliget stb. Erősek és fejlettek voltunk. Megnyitottuk az első vasútvonalat Pest – Vác vonalon. A dánok meg pont akkor „szenvedtek”. Az ő példájukból kiindulva: Dánia rendben van ma, hiába hagyták el olyan sokan. Magyarország is rendben lesz tehát, hiába mentünk el annyian mostanság. Ha a dánok túlélték, mi is.

Solvang egy gyöngyszem, ahova Európaiként betérni jó érzés volt. Otthon vagy valamennyire – úgy éreztem. A településen számos pékség, étterem várja vendégeit, ahol dán és más európai országok íz világával és ételeivel ismerkedhetünk. Kiskereskedők dán népviseleti ruhákat és európaias ajándéktárgyakat, népművészeti babákat stb kínálnak eladásra.
Meglepetésemre Hans Andersen Múzeum is található egy aranyos kis park mellett. A Kishableány koppenhágai mását is fellelhetjük. Igazi kuriózum.

Az élet dupla ajándéka. 2014-ben Dánia is szerepelt a listámon. Ha már az öreg kontinensen nem sikerült, Amerikában már megjártam. Rám vall.

És a szélmalom! Szerintem nem látsz még egy tradicionális malmot máshol Amerikában. Egyedülálló építmény, ami az egyik fő turista látványossága a városnak.

2011-ben ünnepelte hivatalosan a 100. életévét Solvang. A dán hercegi pár is ellátogatott ide a kerek évforduló alkalmából.
Solvang felkapott hétvégi pihenőhely. A dolgozó emberek szombaton átvezetnek ide Los Angelesből. Nyugodt és csendes környéken eltöltenek egy pihentető napot, miközben finomakat esznek, isznak családjukkal.

Biciklibérlésre is lehetőség, megéri, ha van elég idő rá. Én a kis Dániában töltött pár óra alatt körbesétáltam, csodáltam az épületeket. Egy kerthelyiségben olasz szendvicsárusra és fagyisra bukkantam. Tökéletes választás volt az ebédhez. Igazi gelatot ettem december 28-án, mesés kék ég alatt, a napban sütkérezve. Emlékezetes pillanat!

Ne hagyjátok ki Solvangot, ha valaha erre jártok! Én nagyon – nagyon ajánlom. Jól éreztem magam itt. A szendvicsárus hölgynek mondtam is: Ez tisztára olyan, mintha Európában lennék! „Ha te mondod, én még nem jártam ott” – felelte. Bízhatsz bennem – kacsintottam.

A buszunk pedig gyors tempóban rótta a kilométereket egészen a Szilikon – völgyig, ahol az éjszakai szállásunk volt a „nagyok” szomszédságában, mint Intel, Google, Facebook.

Remélem, egy picit sikerült elhoznom számotokra a fenti két várost.

Reklámok

TE MIT GONDOLSZ?!

