Karácsonykor a Grand Canyonnál

December 26-án reggel 5-kor indult a buszunk a hotelból. Irány a Grand Canyon!
Ismét hosszú kilométerek és a végtelen táj leküzdése előtt álltunk.

Útközben
Grand Canyon felé jó pár elszórt bódét és könnyűszerkezetes kis házat láttunk a semmi közepén.
Még egy iskola mellett is elhaladtunk, amit sivatag vett körbe. Ez az épület, hogy került ide? Pár iskolabusz pihent az udvarán és egy-két nagy víztartály volt mellette. Jó lehet itt tanulónak lenni. Én megőrülnék, ha a semmiben kéne tanulnom és onnan hazamennem a házunkba, aminek szomszédságában a kaktuszok találhatóak.

Az Üvegtigris magyar film többször eszembe is jutott, mert nem viccelek, pár lakókocsi kísértetiesen emlékeztetett rá. A magányosan a semmibe „ledobott” kis dobozok, amik mellett autók parkoltak és áram be volt kötve egy kis vezetéken. Nem tudnék ilyen körülmények között lakni, én civilizációfüggő vagyok.

Az áramot említettem. Az USA előtt le a kalappal. Bármerre is mentünk, bármekkora távok is voltak, az áram csodálatosan el volt vezetne az autópálya mentén. Nem egyszer egész elképesztően. A villanypózna döntve a sziklára lett építve, vagy éppen a hegy tetején. Megküzdhettek vele, mire oda bebetonozták a 4 lábon álló szerkezetet. 30-as évek, gazdasági világválság pozitív hatásai, mikor az emberek közmunkát végeztek és felépítettek az Egyesült Államokat infrastrukturálisan.
Az autópályák állapotával és minőségével is teljesen elégedett voltam. Minimum 4 – 5 sávos utak egy – egy oldalon.

És elértük a Grand Canyon West látogatóközpontját, ami a Hualapai – Őslakos Indiánok fenntartásában áll. Én szervezett kiránduláson voltam, nem volt nagyon választásom, melyik részére mennék a Canyonnak, de ha magatokban – függetlenül utaztok, keressetek rá a neten, melyik pontja és kilátás tetszik legjobban és arra a részre menjetek.

granc

Grand Canyon térkép

A bejáratnál idős indiánok zenéltek és valamit mondtak, mint énekeltek hozzá. Nagyon szerencsétlenül és szegényen néztek ki. Azonnal átfutott a fejemben, hogy ez egykoron az ő hazájuk volt, s mi, európai demokratikus országok, főleg a spanyolok, kisemmizték, legyilkolták őket. Dicső hódítás Európából nézve, az ő szemükben meg a kisemmizés és rablás.

Grand Canyon a Colorado folyó által kivájt szurdok. Kb 17 millió év alatt alakult ki a napjainkban látható felszín. A helyszínen, lent a szakadék alján a Colorado folyó egy lábmosó kis pataknak tűnt, ami bármilyen hihetetlenül is hangzik, de optikai csalódás, mert kb 1,7 km-re volt tőlem a folyó a mélyben.

A szurdok 446 km hosszú és néhol 29 km széles, s legmélyebb rész 1,8 km-en van. Felfoghatatlan nagy!

Az egykori indián lakosok „Holy Site”-nak nevezték és zarándokhely volt a Grand Canyon. A 16. században az első európai, aki meglátta a természeti csodát, egy spanyol felfedező volt.  

PhotoGrid_1421794328682

saját montázs

Érzés a Grand Canyonnál
Az Eagle point tetszett nekem a legjobban. A látogatók minden fajta korlátozás nélkül teljesen a szakadék szélére sétálhatnak. Ha bátor vagy, szó szerint pár centiméterre lesz a lábad előtt az iszonyat mélység. Én tériszonyos vagyok, így egy 2 méter tisztes távolságról lábujjhegyre emelkedtem, s lekukucskáltam. Beleszédültem. Úristen! Ilyet SOHA még az életemben nem láttam, ez egy egyedülálló, és se képben, se írásban vissza nem adható pillanatkép.

Körülnézve a sziklás felszínen többféle csodálatos formát vehetünk észre. Néhol Buddha templom, néhol a kínai nagyfal, kúp rajzolódik ki. Az ember fantáziájára és képzelőerejére van bízva, mit – minek is lát pontosan. Pazar látvány!

A legtermészetközelibb élmény valaha a félelmetes mélység mellett állni, és látni a több millió éves képződményt. A természetanya előttem volt, ha hisztek az ilyenekben. Utólag belegondolva, meditálnom kellett volna és a jelen levő energiapályára ráhangolódni.

Az helyben készült ebédemet a szurdok mentén kirakott padon fogyasztottam el a varázslatos tájat bámulva. Vannak az életben azok a percek, melyek minden pénzt megérnek, itt átéltem. Történelmi, piros betűs nap.

Grand Canyon Skywalk

forrás internet

Skywalk Bridge
Hatalmas nagy álmom vált valóra. Az eddig csak interneten látott patkó alakú üveghídra lehetőségem volt felsétálni. Ne hagyjátok ki! Alattam 1200 méter szakadék, amit tisztán láthattam. Furcsa volt úgy sétálni, hogy Atyaég! Ott van alattam az a sok méter. Inkább nem is lenéztem, hanem horizontálisan a tájat figyeltem.

Volt olyan látogató, aki megijedt, hogy üveglap és átlátszó, inkább visszafordult. Ne féljetek! Tesztelt és biztonságos, tuti német üveglapok vannak beépítve, ami extrém terhelést is képes elbírni.
Biztonsági okok miatt se kamera, se mobil, se táska, semmi nem lehet nálad, ha rámész a hídra. Igazuk van, ha valami balkezes a nem könnyű kameráját elejtené, megkarcolná az üveget. Viszont így a kilátást sem tudtam megörökíteni. A hivatásos fotósuk fényképezhet egyedül, amit megvehetsz $16 / db áron. Az üzlet az üzlet.

PhotoGrid_1421794526049

Western falu – saját montázs

Western falu
A rezervátum egy szeletkéje West hangulatot idéző faluvá lett átalakítva, ahol animátorok segítségével lasszózni tanulhatunk, kezünkbe vehetünk egy használaton kívüli puskát és pisztolyt is. De egy fénykép erejéig is nagyon szívesen pozólnak veled, vagy éppen megtanítanak, hogyan kell felülni egy lóra. A bátortalanok egy szalma bikát tudnak megülni.

A faluban van egy akasztófa, stílusosan. Egy régi börtöncella és sheriff iroda is megtekintető. Illetve az összes épület kívülről teljesen élethű.

Kiemelem a nagyon barátságos, szemüveges animátor urat, aki több mint kedves volt velem. Mikor meglátta, hogy egyedül bóklászom, azonnal hozzám szólt: „Add ide a kamerádat, csinálod rólad bár képet. És mindjárt szólók a másik srácnak, hogy jöjjön ide egy fényképre” Addig rám adott egy kalapot, kezembe nyomta a pisztolyt. Mosoly! és már lett is egy fantasztikus emlékképem. Megéri a pénzét a fazon!

Egyéb extrák: lehetőség van szervezett raftingolásra a Coloradon, hegymászásra és $200 körül helikopter túrára is.

A Grand Canyonra egy napot kalkulálni kell, ha tényleg ki szeretnénk élvezni és magunkba szívni a mesés felszínt. Itt tilos kapkodni és főleg a fényképezőgépen ülni. Nincs az a kép, ami visszaadja bárkinek is az élő látványt! Inkább szippantani kell a levegőből, átérezni azt, hogy IGEN, itt vagy!

TE MIT GONDOLSZ?!

