Egy személyben több én

A minap azon gondolkoztam, hogy hány énünk is lehet valójában.
Mire alapozom a feltevésem? Először is mintákat kerestem tudatlanul, személyeket, akik máshogy viselkednek magánéletben és munkában, továbbá esetleg valami hobbijuk is van, ami egy másik oldalról mutatja meg őket. Egy olyan új arcot látunk belőle, ami meglepetést vált ki belőlünk.

Az elmúlt években már többször megkaptam azon véleményt, mely szerint a blog és én kicsit különbözőek vagyunk. Élőben olyan kajlás vagy, olyan komolytalan, ám mikor olvasom soraidat, nem ismerek rád. Vagyis az „élő” énképem és az általam írt cikkek mást mutatnak.
Továbbá szintén más mondta, hogy a blogod által egy teljesen új világodba kerültem. Nem is gondoltam volna, hogy ez létezik.

Igazat kell adnom mindenkinek. Sokszor magamon is látom, hogy szóban máshogy fejezem ki magam, mint írásban. A blognak köszönhetően az írásos kommunikációm, az írásom mint közvetítő csatornám fejlettebb.

Nézzük is az énjeinket.

énekElső énünk a társadalomban elfoglalt helyünk magánszemélyként. Kiknek is érezzük magunkat, hogyan viseljük a tömeget, hogyan viszonyulunk másokhoz. Szeretünk –e részt venni szociális tevékenységekben vagy passzívak vagyunk. Kedvesen vagy mogorván viselkedünk –e új emberekkel találkozva? Nyitottak vagyunk –e mások megismerésére, vagy nem? Szürke homokszemként vagy tündöklő csillámporként tekintünk –e magunkra a nagy népes Földön?
Sok – sok kérdés, ami felvetődik, ha magunkat keressük a világban.  Legfontosabb, bárhogy is teszel, jó érzéssel – boldogsággal töltsön el a helyzet.

Második énünk, a nő/ férfi az adott és ellentétes nemű társadalomban. Igazán érdekes a dominanciák kialakulása.  Valaki nőként nőket képes csicskáztatni, és uralkodó fél lenni. Ugyanakkor a férfiaknak meg behódol és pincsizik. Egy személyben a vele azonos neműekkel vezető pozíciót képes betölteni, míg az ellentétes neműekhez félős nyuszikaként viszonyul.
Aztán vannak azok a nők, akik más nőket képesek vezetőjüknek elfogadni, ám férfiakkal szemben már ők viselkednek főnökként. Egy és ugyanaz a személy, hogyan is jön ki másokkal.
A magánszemély énünk és női/ férfi énünk eltéréseket mutathat. Egy nővel mondjuk udvariasabbak vagy durvábbak vagyunk pasiként, míg haverjainkkal meg puszi pajtások. Néhány nő pedig a férfiakkal keménykezűbb és nagyszájúbb, míg nőkkel meg kezes bárány.
Ti a saját és ellentétes neműekkel is ugyanolyan pozícióban álltok?

Harmadik énünk a munkás énünk, azaz alkalmazott és vállalkozókként milyen viselkedési formákat veszünk fel. Garantálom, hogy a személyes én és az alkalmazotti én erősen más lehet. Valaki magánéletben egy vagány személy, míg munkában fülét farkát behúzva viselkedik és szerényen meghunyászkodik. Én pusztán magamon is látom, hogy a munkaadóim nagyon nagy valószínűséggel egy mérhetetlen visszafogott személyt látnak bennem, ami azért nem teljesen igaz önmagamra. Illetve sok dolgot nem látnak bennem. A gyerekek is gyakran meglepődnek, ha mesélek arról, hogy egy nyarat vendéglátásban dolgoztam. Te? Biztos Te? Csináltam én ezer dolgot már életemben, amit el sem tudnának képzelni, ha nem mondanám.

Negyedik énünk a hobbi énünk, vagy olyan dolog, amit szeretünk csinálni. Fényképészet, blogírás, sport tevékenységek stb. Fent már említettem a blogírós részemet és „élő” énemet. A sportolóknál talán szembetűnőbb lehet a helyzet. A mérkőzés és verseny közben a saját győzelem a lényeg, ami teljesen természetes. Ilyenkor a küzdelem és akarat a legerősebb, s magánszemélyként ezt nem látnánk benne szimplán.

Mire is szerettem volna kilyukadni?
Egy és ugyanazon ember, saját magunk és mások különbözően viselkedünk és kezelünk helyzeteket attól függően, hogy kivel, milyen szituációban is vagyunk. Nem azért tesszük ezt, mert profi színészek vagyunk, s tudatosan akarunk így eljárni. Pusztán az énjeink „dolgoznak” bennünk, s dominálnak eltérően.

Reklámok

TE MIT GONDOLSZ?!

