Katolikusság

Most hévégén egy beszélgetés alkalmával szóba került, hogy templomba járok, de legfőképpen az, hogy katolikus vagyok, s kiállok vallásomért. Egy sráctól pedig a következő választ kaptam erre: Hagyjál már, templomba a bolondok a járnak. Így most már tudjuk, bolond vagyok. 

Magamra nézve nem zavar, mert tudom, hogy mérhetetlen nagy butaságot mondott az illető. Ám a katolikus emberekre nézve sajnálatos, hogy külső szemmel ’bolondnak’ lettünk skatulyázva.

katholicElgondolkoztam, s gyökeres problémákat látok felfedezni társadalmunkban. Való igaz, hogy manapság az ateista vagyok, s Isten tagadó viselkedés a nagyon menő. De hogyan is jutottunk ide?
A katolikus vallás egy lejárt lemez lenne? A nyugdíjas ráérős embereknek való elfoglaltság? Nem – a válaszom egyértelműen nem. Szerintem otthon a szülők rontották el első körben a dolgokat. Magyarország egy 99%-ban katolikus alapokon nyugvó társadalom lenne, de a tényleg vallását felvállalók pici százalékban vannak csupán. A szülők felelőssége lenne szerintem, hogy becsempésszék még a kicsi gyerekük életébe a vallást. Én úgy nőttem fel, hogy minden este lefekvés előtt összeült a család, s hálaimát mondtunk a napért. Egy összetartó erő volt, nyugodtam állíthatom.

Másodsorban a magyar légkör, az elfogadás járul hozzá a keresztények némaságához. Iskolás és otthoni felnőtt éveim alatt nem mertem beszélni a templomról, mert cikinek éreztem. Igen, ez az igazság. Az osztályunkból a 30 fős csapatból maximum, ha 2 ember járt valamilyen szinten templomba és hittanra. Ide jutottunk. A többségnek pedig behódol a kisebbség. Pedig, mindig az a különlegesebb, ami ritka. És mai szemmel, hogy az ismerőseim tudják, milyen ember vagyok, felmerem vállalni a katolikusságot. Szerintem pozitív az összkép, s a vallásosság maximum emelni tud ezen.

Angliában mérhetetlen nyíltak az emberek. Itt biztos nem fognak rám mutogatni és leszólni a katolikusság miatt, sőt. Idén rengeteg esti ügyeletet elvállaltam már, ami azt jelenti, hogy hetente akár új anyukákkal és családokkal is találkozom. Meglepetések érnek meglepetések hátán. Januárban kapcsolatba kerültem egy aranyos családdal, s mikor bébiszittelni voltam náluk, a nagyobb gyerek egy könyvet keresett. Tudod, azt szeretném, ha a Jézusos történetet olvasnád el nekem, mert igazán szeretem. Én: valóban? Ő: tudod ki az a Jézus? Mert el tudom ám mondani neked. Én: és hol hallottál ezekről? Ő: a templomban tanultuk. Igen, a család viszi templomba a gyerekeket, sőt az anyuka szokott bibliát is olvasni. Elképedtem komolyan. Az angol ateistának bélyegzett világban egy 5 éves a Noé bárkáját ismeri.
Nem sokkal ezután egy másik családnál az esti mese közben a 10 éve leányzó megállított. Most imádkoznunk kell! És fejből elmondott egy hálaimát, hogy köszöni a szüleit és a mai napot. Én kérek megint csak elnézést, hirtelen szóhoz sem jutottam.

Áprilisban egy másik anyukának kezdtem el dolgozni rendszeresen, s a hűtőjükre egy hálaima van kirakva. Megint csak csodálkoztam.
A fő dolog pedig, hogy január óta minden délután egy katolikus – ír családnak dolgozom. Már az első héten a gyerekek kifaggattak vallásomról, s elmondták, hogy ők melyik templomba járnak. Tavasszal pedig a kisfiúnak volt elsőáldozása, amire nagyon izgatottan készültek. A gyerekek minden mellett keresztény iskolába is járnak, ami a szülőknek számít. Gyakran nyomtatott ima van berakva a táskájukba, amit az iskolában imádkoztak. És múltkor találtam egy hittan füzetet is, amiben a kissrác írta: „Köszönöm Istenem az egészséges és finom zöldségeket, amiket adtál az embereknek. Különösen a paradicsomot, mert az nagyon yummy”
Az elmúlt fél év tapasztalatai alapján azt érezném cikinek, ha nem tudtam volna egy imát, nem lettem volna elsőáldozó és nem lenne egy templom, ahova járok. Főleg, ha nem tudnék mesélni Noé bárkájáról sem…

A vallás egy erő. Nagypapán 3 évig volt orosz munkatáborban, fogságban. Mindenét elvették, s csupán egy szentképet tudott elrejteni a cipője talpában. És papa hitt, hitt Istenben, hogy hazasegíti, hogy láthatja újra családját. A szentkép vele volt, s nem hagyta el a remény a 3 év alatt. Határozottan állítom, hogy ennek köszönhetjük, hogy túlélte az éveket, hogy nem lett öngyilkos és hogy kibírta a családtól és gyerekektől távol az időt. A hitt ereje volt vele, a biztossága az Istenben. Hite és remény nélkül biztos nem látta volna értelmét az egésznek.
Az első 2 évben semmi hírt nem hallott mama papáról, s özvegynek nyilvánították. De mama is hitt, hogy papa él, s Isten biztos vele van. Hűségesen várta, bízott.
És a csoda megtörtént. Papa hazaért.

Magamra nézve nem látom a tökéletes katolikust, messze távol vagyok tőle. A hittanos és otthoni templomban töltött idő alatt azonban pár dolgot megtanultam. Az embereket feltétel nélkül el kell fogadni, nem számít, hogy hiányos vagy fogyatékos, Isten előtt mindenki egyenlő. A segítőkészség, a jó cselekedek, a viszonzásnélküli adás – segítése másoknak. Az erkölcsösség, és kimért viselkedés tudatossága. Az Isteni áldás megléte az életünkben.

Liberális kereszténynek vallom magamat. Spiritualitással és nyílt gondolkodással vagyok hívő, aki hiszi, hogy Isten mindig jobbat és jobbat akar nekünk, hogy egyre sikeresebbek legyünk. Életünkből a lehető maximumot kihozva, s kiteljesedve boldogan és pozitívan, jólétben és szeretettel telve éljünk.
A legfontosabb szerintem, hogy mint vallásos ember jó példát mutassak, egy olyan példát, ami másoknak is megtetszhet, s követhetővé válhat.

Ne feledjük, a sok ázsiai vallás, ami jelen van Angliában, a hű – néhol fanatikus hívők, gyökereiben veszélyeztetik a keresztény Európa értékrendjét. Ha mi passzív, ateista és tagadó emberek vagyunk, az ő vallásukat segítjük terjedni. 100 év múlva pedig arra eszmélünk majd, hogy a mi gyerekünknek fejkendővel és fekete ruhában kell járnia, mert átveszik a vallási hatalmat…Nem akarhatjuk ezt!

 

TE MIT GONDOLSZ?!

