Oravecz Nóra: Összekötve

Az elmúlt hetekben elolvastam Oravecz Nóra első regényét, az Összekötvét.

Oravecz Nóráról mostanában sokat lehet hallani. A HVG előszeretettel ír negatív kritikákat a blogger és most már írónőről is. A személyes véleményem szerint bárki bármit mond Nóráról, ő megcsinálta. A semmiből, a sehonnan indult évekkel ezelőtt. Az írás pedig a szenvedélye volt. Sikerek és nagyobb elismerés nélkül csak írt és írt. Mint tudjuk a kemény munkának, főleg a szívből jövő munkának az eredménye meglesz előbb vagy utóbb.
Az idővel az ember érik, változik, s a követők és olvasótábor növekedésnek indul. Így lett Nórából hazai híresség, egyszemélyes márka.
Irigykedés és kritika helyett mutassa meg mindenki, mire is képes.

Térjünk vissza a műre. Összekötve. Mit is jelenthet a cím? Ki és kivel hogyan vagy összekötve? Mire számítunk?

A történet főhőse egy belevaló csajszi, aki bevezet minket a mai fiatalok világába.
A regény eleje nagyon tetszett, mert érdekes tényeket tár elénk Nóra. Az iskolában vannak ugye a menő és nem menő lányok, ez többnyire a család anyagi hátterétől függ.
„Csórók voltunk. Órákon át tudtam a butikokat járni, és a szívem szakadt meg, amiért nekem nem lehettek olyan ruháim, mint a menő lányoknak. Népszerű akartam lenni”
Mit is tehet egy csaj, aki ki akar törni? Turkálókban való vásárlás érzékkel, lopás a drogériákból (mert a menő lányok is ezt csinálják) A helyzetet teljesen elképzelhetőnek tartom az otthoni Magyarországon.

A másik sulis szitu: ki a legjobb pasi? és persze, hogy őt akarja az összes lány. Mint tudjuk azonban a legmenőbb srác csak a legmenőbb csajjal fog járni. És ki is az iskola legmenőbb lánya?

Hu, előjöttek belőlem a fiatalkori élményeim, s nem vagyok boldog. Utáltam a menőzést, utáltam azt, hogy mert az egyik osztálytársam szülei gazdagok voltak, ő úgy érezte neki többet szabad, mint nekünk „egyszerűeknek”. Utáltam azt, hogy szeptemberben az első tanítási napom, a ki merre volt nyaralni dolgokat kellett hallgatnom. És ha az én szüleim nem tehették meg a tengerparti üdülést, csak nagyokat kummantottam. Hát, izé…
Mondanom sem kell, hogy az osztályban én voltam a legnagyobb szürke egér, akin át lehetett nézni, akit csúfolni és sárba taposni tudtak. Most utólag nincs harag bennem, és örülök, hogy edzetté tettek. Mindig azt mondtam magamban: ne a szüleim anyagi háttere miatt ítéljenek meg, hanem majd a miatt, amit én teszek a saját életemben már felnőttként.

A történetben a főhős, Kloé továbblépett és dolgozni kezdett. Innentől a lánybarátok, párkapcsolat és a fiúk kerültek jobban előtérbe az életében. Találkozott egy sráccal, aki nem olyan, mint a többi, vagy még sem? Mi zajlik köztük, mi ez az egész?
„ Ha a pillanat úgy hozta, akkor velem volt, és fűt-fát ígért, viszont ahogy bezárta mögöttem a lakása ajtaját, megszűntem létezni számára”.
„Defektes és képtelen felnőtt módjára párkapcsolatban élni”. Ismerős a helyzet? Már megint magunkra ismerhetünk. Hány, de hány pasi van, aki adja magát, míg lát. Utána pedig úgy viselkedik, mint aki nem is ismer minket.  És utána jön egy másik személy és a remény felébred bennünk, mert akarjuk a szépet.
„De előtte tiszta szívvel hiszek abban, hogy az aktuális férfival más lesz.” Más lesz valóban? Hányszor tettük fel magunknak a kérdést már. Magamra ismeretem újra.

Végre Kloé összefut egy olyan személlyel (Benivel), aki mást vált ki belőle. A kettőjük között kialakuló kapcsolat valami új, valami megfogalmazhatatlan. Egy láthatatlan kapocs alakul ki, összekötődnek.  Egy közös utazás azonban mindent megváltoztat egy életre.

A könyvben főhősünk elkalauzol minket különböző szórakozóhelyekre, éttermekbe Budapesten, s Balaton Soundsra is. Belelátunk a fiatalok életébe, ahol az ivászat és a drogozás művelése gyakorlatisan működik. Természetesen az aktív Facebook élet sem hiányozhat, és a körömrágás, ha a pasi nem ír vissza.

A regény egy korregény. Évekkel / évtizedekkel később, ha újra elővesszük, a XXI. század első és második évtizede közötti ifjúsági életbe utazhatunk vissza.

Tetszett, mert nekünk fiataloknak szól a fiatalokról. Főleg lányoknak azon belül is. A pasik nem képesek megérteni az érzelmeinket, a gondolatainkat. Nem tudnak rá reagálni, szimpatizálni velünk.

A mű zárása nem feltétlen az, amire számítottam, de így is ajánlani tudom az Összekötvét.

Gratulálok Nóra! Várom a folytatást, addig is igyekszem megfogadni tanácsodat a könyvből.
“A jelen azért van előttünk, hogy játsszunk vele. Hogy kibontsuk, megismerjük és élvezzük. Semmi más dolgunk sincs, de ez bőven elég, hiszen ez hozza majd el a jövőt. A szebbet, a jobbat”

Reklámok

TE MIT GONDOLSZ?!

