Self-checkout

Egy olyan dologról szeretnék, most írni, amit korábban kimondottan nem szerettem, mára pedig már teljesen elfogadtam. Az automatákról beszélnék most, azon belül is a self-checkout systemről azaz az önkiszolgálás/ön kicsekkolásról egy boltban. 

Kezdésképpen meg kell említenem, hogy angolok becsületesek, ugyanezt a becsületességet várják el az idetelepült emberektől, vagy legalábbis azt gondolják, hogy mi is ilyenek vagyunk. Itt, ha csalni szeretnél, nem lenne nagy probléma. Sok bolt lelkiismeret alapján működik. A múltkor voltam például egy kávézóban, ahol a kávéautomatát használtam. Kiválasztottam, mit iszom, a gép pedig bekeverte, majd ráraktam a „sapkát”. Megyek fizetni, kérdezi a srác, milyen kávé lesz? Most őszintén, bármit mondhattam volna, nyílván a legolcsóbb a legésszerűbb, közben pedig valami egészen más is lehetett volna a poharamban. Nem feltételezik rólad, hogy bliccelnél ilyenekkel, pedig ha tudnák, hogy Magyarországon ilyet mindenki csinál. Ha már ő is megteszi, akkor én is megtehetem alapom. Sőt, ugyanebben a kiszolgáló egységben azt sem tűnt volna fel nekik, ha egyszerűen fizetés nélkül kisétálok… Angliában így működnek a dolgok. Ők nem az a nép, akik keresik a kiskapukat, akik trükköznének, kisebb csalásokat művelnének.
Az önkiszolgálás teljesen természetesen dolog a boltokban. Fogja az ember a kis kosarát, odamegy a kis géphez, és elkezdi magának a termékeket lehúzkodni. Miután mindent leszámoltunk, kiválaszthatjuk a fizetési módot, készpénz dobhatunk a gépbe, illetve papírpénz teszünk a nyílásba. Másik esetben berakjuk a kártyát, pin kód és tranzakció. Ilyen egyszerű volt az egész.
Egy dologra azonban figyeljünk, nézzük, hogy a bedobált pénzeket a gép levonja –e. Már jártam úgy, hogy nyelte a pénzt, de nem mutatta a számolója, hogy egyáltalán valamit raktak-e bele. Ilyenkor reklamáltam, megkérdezték, saccoljak mennyit fizettem ki eddig, majd pedig a pénztárnál levonták az általam mondott összeget, hogy visszakompenzáljanak sűrű elnézések közepette.
Mára már napjaim részévé váltak, hogy nem állok sorban, hanem magamtól és magamnak fizetek. Ránevelődtem erre a dologra. Egy éve pedig még kézzel-lábbal ellene voltam, inkább kivártam a sorom bárhol.
Nyilván személytelenebb a dolog, de gyorsabb, s nincs az-az érzés, hogy juj mit veszek, mit gondol az eladó bácsi. 🙂 🙂 

TE MIT GONDOLSZ?!

