Tanácsok Au paireknek

Korábban nem érdekelt különösen a gyereknevelés, nem volt aktuális az életemben. Most azonban már, hogy gyerekkel foglalkozom és élek, muszáj belemásznom a témába. Au pairként először azt gondoltam, azért van rám szükség, hogy a szülőknek besegítsek, mikor megvannak késve a munkával, vagy korán kell elmenniük dolgozni stb. Sajnos tévedtem. Sok olyan család van, ahol neked kéne anya helyett, anya lenned. A szülők nem foglalkoznak a gyerekkel, nincs semmi nevelési elv, rend, amit követni lehetne. Megtörténhet, hogy belecsöppensz egy ilyen családba, és a még a gyerekek is elkényeztetettek borzalmasan. Nincs más választásod, neked kell elkezdened a nevelést, fegyelmezést, javítást. Én soha nem követtem nyomon a Super nanny műsorát, pedig nem lett volna haszontalan, visszagondolva. Most szeretnék pár pontot leírni, amik nálam működnek, amik hasznosak lehetnek kezdő Au paireknek is.
1. Hiába azért kapod a pénzt, hogy a gyerekeknek ugrálj, a kívánságaikat teljesítsd, de igen is el kell várni, hogy a „please” szó elhangozzon. Nem úgy működik a világ, hogy üdítőt, TV-t, mesét stb… én fel szoktam tenni a kérdést, mi a „magic” szó?! Elvárom, hogy szépen kérjenek, ne csak parancsszavakat dobáljanak a levegőben. Fontosnak tartom, mert ez alap illedelem és tisztelettartás. Ha pedig nem hajlandóak mondani, úgy teszek, mintha nem hallanám, amíg nem hangzik el, a kérem.
2. Szemtelenség, pimaszság és rosszcsontság gyakran előfordul. Nem szabad annyiban hagynunk! Ha nem kapjuk el soha, akkor csak rosszabb lesz a későbbiekben a helyzet. A lakásban ki kell nevezni egy széket, lépcsőfokot stb, ami egyszerűen „naughty” helynek hívunk. Ha nem úgy viselkedik, akkor oda kell ültetni/állítani annyi percre ahány éves. Muszáj éreztetni vele, hogy rosszat tett, ez nem elfogadható. A sírását pedig ilyenkor ne vegyük fel, legyünk vele közömbösek.
3. A műhisztit, hisztit soha ne vegyük. Sokszor a gyerek azért teszi azt, amit tesz, mert figyelemfelkeltést akar elérni. Ha erre a reakciójára úgy válaszolunk, hogy tényleg több figyelmet kap, annál jobban és gyakrabban fogja csinálni. Én egyszerűen megmondom nekik, lehet nyugodtam sírni, tudod jól, hogy én nem foglalkozom ezzel különösebben. Ha abbahagytad a sírást, és eltudod szépen mondani, mi a baj, akkor megbeszélhetjük. Nem tud meghatni a vagdalózás, csapkolódás sem, nem érdekel, ha szétszórja dühében a játékait. Először nehéz ez így persze, de ha rájön, hogy nem tud elérni semmit ezzel a viselkedésével, csillapodni fog jelentősen.
4. Ha nem helyes dolgot tesznek a gyerekek, utána elvárom az „elnézés” azaz „sorry” szót elhangozni. Rá kell szoktatnunk őket, el kell várnunk. Először nagyon nehéz nekik ezt megtenni, de addig ne engedjük, hogy bármi mást csináljon, az adott szituációra koncentráljunk csak. Meg szoktam tőlük kérdezni, ki fog elnézést kérni, vagy nem hallottam még semmit sem elhangozni, mire várhatok?
5. Előfordulhat, hogy vannak bizonyos cselekvések, amik gyakran előjönnek, és nem tudunk velük mit kezdeni. Ilyenkor ajánlom, hogy a szülőkkel közösen vezessünk be egy Reward Chart-ot, vagyis díjazási táblát. Angliában 1 Fontért lehet már egy ilyen vásárolni. Bal oldali sávba beírjuk a viselkedést, például: nem verekszem, megeszem a vacsorámat, összerakom a játékomat stb. Minden este lefekvés előtt felolvassuk a gyerekeknek, be tartottad-e ma, vagy nem. Ha jó volt, bejelöljük és megdicsérjük. Megbeszélünk velük egy díjat, amit akkor kapnak, ha jól teljesítenek.  Én azt tudom mondani, hogy ez itt nálunk működőképes.
6. Ha a gyerekkel beszélgetünk fontos dolgokat, igyekezzünk lehajolni az ő szintjére, magasságára és nézzünk a szemébe. A hangsúlyunk legyen nyugodt és helyzettől függően: mély / szigorú. Így érjük el azt, hogy tényleg tudatosan felfogja, mit szeretnénk neki mondani.
Hirtelen ennyi tudtam leírni, ezek azok a dolgok, amik napi szinten előjönnek az én munkámban.
Plusz ötleteket szívesek veszek!

TE MIT GONDOLSZ?!

