Az angol nyelv

Az angol, a világon az egyik legismertebb nyelv, szerintem nincs már olyan ember, aki civilizációban él, aki legalább ne tudna pár angol szót. A Thank you-t, shopping szavakat mindenki ismeri, melyek már beépültek a mindennapi életünkbe. Otthon Magyarországon is számtalanszor használjuk már, hogy megyek shoppingolni. Az angol filmeknek, zenei csatornáknak, internetnek köszönthetőn egyszerűen tovább ragadnak ránk tudattalanul a szavak. Életemben eddig amerre csak jártam az angol segítségkérésemre mindenhol tudtak reagálni. Nagyon fontos nyelv lett az elmúlt évtizedekben, fontosabb, mint a saját anyanyelvünk. Ha otthon angolul tudnék csak beszélni, szerintem könnyebben találnék munkát, főleg egy multinacionális nagyvállalatnál.

Én 1998-ban találkoztam először az angollal, az iskolában idegen nyelvként kezdtem el tanulni. Soha nem fogom elfejteni az első szódolgozatomat, ami egy csodálatos nagy egyes lett. Nálam valahogy minden kezdett nehéz, először nehezen kapom el a „hullámokat”, a ritmust, de utána mindig sikerült felzárkóznom, élmezőnybe kerülnöm, főleg, ha szorgalmasan tanulok. Az általános iskolai éveim alatt szinte évente új angol tanárt kaptunk, mindenki máshogy akart oktatni, a végén pedig már nekem lett elegem belőle. A nyelvtani alapokat és általános szavakat sikerült csupán elsajátítanom kezdő szinten, utólag visszagondolva, ezért kár volt egy könyvet is megvenni, végigülni azt a rengeteg órát, mert nem sok haszna lett… Középiskolában kezdődött minden előröl, az alapokról indultunk. Újabb drága könyvek megvétele, véget nem érő délutánba nyúló órák…A németet közben megszeretettem, és az angolt teljes mértékben háttérbe szorult a fontossági sorrendemben. Az utolsó fél évben már órára sem jártam be, bár most belegondolva nagy butus voltam, de inkább előbb, mint később hozzak rossz döntést. A német nyelvvizsga után úgy gondoltam, itt az ideje egy angol nyelvvizsgát is letenni. Külön tanárhoz is jártam, keményen odatettem magam. Sajnos a szóbeli és a magnóhallgatás mindig nehezebben ment nálam, pedig pont ez a gyakorlatiasabb rész, mégis erre fektetnek kevesebb hangsúlyt Magyarországon. Ne is legyen már olyan egyhangú, a volt munkahelyem németet kellett használnom. Csiki – csuki, mert egyszer aznémet, egyszer az angol és így tovább. Április óta azonban újra az angol a fő, nem is lehetne másképp, hiszen itt Angliában ezt az egyet ismerik. Szerintem rém egyszerű nyelv, ha a hétköznapi használatról van szó, csak olyan bonyolultnak állítják be. Most nyelviskolába járok, remélem életemben utoljára, vagyis, most már tényleg sikerül egy jól használható és biztos nyelvtudást megszereznem. Nagyon szeretném, ezen az úton igyekszem. A cél az, hogy jövő nyárra igen csak jól menjen, gondtalanul és folyékony tudjak társalogni.

A legnagyobb eredményt saját önszorgalmunktól kell elvárnunk. Én azt tanácsolom, hallgassunk zenéket, keressünk rá a szövegére és fordítsuk le. Filmeket tilos magyarul nézni, mindent angolul, csakis angolul. Először kezdjük magyar felirattal, majd később váltsunk át angolra. Ha bármi szót látunk a neten, ami ismeretlen, nem szabad elsiklanunk felette, igen is, használnunk kell a szótárt és megnézni. Ha van kedvenc témánk, amiről szívesen olvasunk híreket, tegyük angolul is, majd fordítsuk le.

Engedjünk be egyre több angol dolgot az életünkbe, sajnos muszáj, meg kell tanulnunk szépen ezt a nyelvet. Egy biztos idegennyelvtudás nélkül, nem fogunk munkát kapni a jövőben, ez a tiszta tény. Rajtunk áll, én nem tudom más helyett megtanulni, ahogy ő sem tudja helyettem…

TE MIT GONDOLSZ?!

