Mikulás

Holnap lesz december 6-a vagy ahogy a kisebbek tudják, jön a
Mikulás bácsi. A jó gyerekek édességet és egyéb ajándékokat kapnak tőle, a
rosszak pedig virgácsot. Én kis koromban nagy örömmel vártam, hogy az óvodába
is ellátogasson a Mikulás. Készültünk is rá versekkel, énekekkel és vártuk a
napot. A mi csoportunk fent volt az emeleten, és valaki hirtelen egy hosszú
bottal megütögette az ablakot. Kicsit megrémültünk, de tudtuk, itt van… Feljött
hozzánk. Kaptunk kis csomagokat tőle, miután elmondtuk a neki szánt műsorunkat.
Hát igen, csak jó 10 évre rá tudtam meg, apukám öltözött be Mikulásnak
évről-évre, és ő jött el az óvodába közénk. Hihetetlen, de 4 évesen áll
maskarában a saját szülőmet nem ismertem meg, még csak gyanút sem fogtam. Hogy
át lehet verni a kicsiket…. Anyu munkahelyén is volt mindig ünnepség, szerettem,
mert ilyenkor beülhettem a banki ügyfélpultba és pecsételhettem a papírokat,
mint valami fontos ügyintéző. Aztán eljöttek az iskolás évek. Nálunk hagyomány
volt, hogy a 4 évvel felettünk járó osztály december 6-án egyik óránk alatt
meglátogatott minket. Egy srác Mikulásnak öltözött, és jelképes kis ajándékokat
cserélt egymással a két osztály. Majd mikor mi lettünk felsősök, mi mentünk
vissza az alsósokhoz. De maga az, hogy délután kicsit ottmaradtunk a suliban,
mert apró meglepetést készítettünk, szívből csináltuk, és ez az ami fontos. Az
osztályunkban névhúzás volt, mindenki felírta a nevét egy kis cetlire és
kihúztuk egymást, akinek majd ajándékot adtunk az ünnep alkalmából. Ez még
középiskolában is megvolt, de ott már nem volt annyira hangulatos a készülődés.
A végén már csak nyűg volt egyeseknek, hogy valamit vegyenek a másiknak. Mára
azonban már semmit sem jelent számomra a Mikulás nap, nem lesem a cipőmet az
ablakban, nem is izgat különösebben. Ma, ahogy azonban sétáltam a városban,
olyan jó volt látni a kicsi gyerkőcöket, akik lesték a Belvárosban, merre jár a
Mikulás. Nem volt nehéz észrevenni őt, sokan áltál körül. Igen, legalább a kicsik
még meglelik benne az örömüket, és szaladnak hozzá. Az ajándékozás szép dolog,
Mikulás bácsi pedig egy kedves idős pocakor emberke, de mi van az egész
hátterében. Honnan ered a hagyomány? Most, ha az utcán egy rögtönzött közvélemény
kutatást tartanék, nagyon is elképzelhető, hogy sokan nem tudnának a kérdésre
válaszolni. Lehet, hogy egyeknek ismerős lenne Szent Miklós neve, de talán
ennyi. Pedig Szent Miklós püspök örökségéről van szó, aki a hagyomány szerint
egy 3 lánynak dobott be pénzt az ablakon évről-évre, ezzel segítve a családjuk
megélhetését. Sőt, december 5-én a névnapja előestéjén a hideg idő
beköszöntével rendszeresen megajándékozta a gyerekeket mindenféle édességgel.  Ez a nemes tett az, ami mai napig fent maradt.
Önzetlen ajándékoz, ez Szent Miklós hagyatéka…

TE MIT GONDOLSZ?!

